Flere undersøkelser viser at europeiske forbrukeres kjøpsbeslutning påvirkes mer og mer av miljøtiltak og bruk av bærekraftig emballasje.
I en rapport fra Bring kommer det blant annet frem at 27 prosent menn og 17 prosent kvinner i Norge under 40 år tar bevisste valg av nettbutikk når det gjelder miljø. Tilsvarende trend viser seg også i resten av Norden og Europa.
I den forbindelse innleder nettgiganten Zalando nå en ny satsning, som skal omstille all emballasje til å bli 100 prosent bærekraftig innen 2020. Selskapet har allerede nå gått over til esker av 100 prosent gjenvunnet papp.
Nærmere 10 tonn mindre plast i året
Videre vil all Zalando-innpakning av skjønnhetsprodukter i Beauty-kategorien gå fra plast til papp, samtidig som selskapet bytter ut plastposene for klær med "polybags".
Les også: Zalando lanserer skjønnhetskategori i Norden
- Vi erstatter nå all emballasje for skjønnhetsprodukter fra plast til papp. Skjønnhetsprodukter trenger ekstra beskyttelse ettersom de er knuselige. Vi har funnet et alternativ av papp som er 100 prosent resirkulerbart. Samtidig introduserer vi såkalt polybags, som er tynne beskyttelseshylser i tekstil, laget av mer enn 60 prosent resirkulerbar plast, sier David Hejgaard, Nordensjef hos Zalando, i en pressemelding.
Forandringen skal i følge selskapet kunne reduserer forbruket av plast med nærmere 9500 kilo per år. Zalando planlegger å teste løsningen for gjenbrukbar emballasje høsten 2019.