- Det går storpolitikk i dette, men jeg mener man bør være mer opptatt av å skape suksess selv enn å ødelegge for andre, sier Zalandos Norden-sjef Kenneth Melchior til NA24.no.
Uttalelsene kommer i etterkant av at det ble kjent at det er politisk flertall for å fjerne den omstridte tollfrigrensen. Selv tror han ikke at det er tollfrigrensen som er årsaken til at handelen fra utenlandske nettbutikker har økt kraftig de siste årene.
- Det er veldig enkelt og greit å handle på nett. Man kan hente inn forskjellige priser og sammenlikne og få det sendt rett hjem. Man kan ikke stoppe denne utviklingen, sier han.
Zalando er selv registrert med norsk organisasjonsnummer og behandles på lik linje med norske bedrifter selv om de sender produkter fra utlandet. I motsetning til mange andre utenlandske nettbutikker, rammes de dermed ikke av det politiske vedtaket.
Melchior trekker selv frem sin egen arbeidsgiver Zalando som et eksempel på en aktør som kan gi norske merkevarer en større sjanse til å lykkes i utlandet.
- Vi er hele tiden på jakt etter nye, norske merkevarer. Jeg mener det er en god mulighet. Hvis en norsk merkevare vil selge til Italia, er det mye lettere å gjøre det gjennom oss enn å opprette en egen nettbutikk, for eksempel. Vi vil være en partner for norske merkevarer. På den måten kan vi hjelpe norsk økonomi, sier Melchior.