Å teste nye løsninger når det kommer til bærekraft er ikke ukjent for motegiganten, som ved endring av emballasje på ulike produkter allerede har redusert bruken av ikke-gjenvinnbar plast med omtrent 625 tonn i 2018. Nå kjører de et nytt pilotprosjekt for å undersøke hvordan gjenbrukbar emballasje kan integreres i de nåværende logistikkprosessene.
I løpet av fire uker vil 10.000 kunder i Skandinavia fÃ¥ sine pakker levert i gjenbrukbar emballasje. Selskapet er avhengig av kundenes engasjement for at prosjektet skal lykkes, da kundene selv mÃ¥ returnere emballasjen uavhengig av om kunden ønsker Ã¥ returnere varer fra selve bestillingen.Â
- Vi tester dette dels for å se hvordan konseptet rundt gjenbrukbar emballasje kan integreres i logistikkprosessene våre, og dels for å lære av resultatene og hvordan vi kan videreføre konseptet, sier David Hejgaard, kommersiell sjef for Zalando i Norden, i en pressemelding.
Les også: Kraftig økning i levering mellom privatpersoner
Vil kunne redusere utslippene med opptil 80 prosent
I testfasen vil det bli brukt emballasje som er utarbeidet av den finske oppstartsbedriften RePack, og ved å både redusere utslipp av karbondioksid og avfall estimeres det en reduksjon i utslipp på opptil 80 prosent. RePack har også inngått et samarbeid med H&M Group.
- Hele e-handelsbransjen må engasjere seg for at konseptet med gjenbrukbar emballasje skal kunne skaleres. Gjenbrukbar emballasje krever standardiserte prosesser og sentraliserte fraktmåter. Et uniformt system hvor kunder kan returnere større emballasjer, for eksempel til butikken, ville gjort prosessen enklere, sier David Hejgaard i pressemeldingen.
Les også: Motegiganten setter seks nye logistikkroboter ut i drift