Zalando lanserer svensk versjon av Zalon, en digital stylingtjeneste som tilbyr skreddersydde stylingtips fra moteeksperter gratis og med tilgang til hele Zalandos utvalg av moteartikler. Lanseringen skal være et eksempel på Zalandos forpliktelse til å utvikle en teknologisk plattform som skal samle alle aktører innen moteindustrien.
- Våre Zalon-stylister setter sammen antrekk på bakgrunn av nesten 2000 merkevarer og mer enn 300.000 produkter, som alle kan kjøpes på Zalandos nettsider. Kunder vil kunne få antrekket sitt satt sammen ved hjelp av sin egen personlige stylist, uttaler Ivo Scherkamp, administrerende direktør i Zalon by Zalando i en pressemelding.
Algoritmer skal kunne hjelpe kunden med å komme i kontakt med den rette stylisten, som deretter vil velge ut antrekkskombinasjoner fra Zalando. Kunden kan også velge om han eller hun ønsker å føre en dialog med stylisten sin på telefon eller ved hjelp av Zalons egen chat-tjeneste.
Digital personlig stylist
Tjenesten skal kunne fungere som et digitalt alternativ til kvaliteten og den personlige servicen som man ellers ville fått i en fysisk butikk.
- Fordelen med online shopping er at du får tilgang til et bredt spekter av produkter, men samtidig kan dette føre til at det blir vanskelig for kunden å finne det de leter etter. Vi så et behov for økt veiledning og kom opp med ideen om «digital styling», rettet mot både kvinner og menn. Det å ha en personlig stylist pleide å være noe helt eksklusivt som bare de mest privilegerte skaffet seg. Zalon gjør denne tjenesten tilgjengelig for alle – uten at det koster noe ekstra, forteller Ivo Scherkamp.
Zalon by Zalando boksen. Foto: Zalando
Ved hver levering vil stylisten legge ved et personlig brev til kunden som vil forklare bakgrunnen for deres valg av klær, samt tips til ulike antrekkskombinasjoner og hvordan man kan mikse og matche dem. Pakken med klærne leveres hjem til kunden, som får mulighet til å prøve dem og eventuelt returnere plagg som ikke passer.
- Zalon har som mål å være en slags kombinasjon av kropp og sinn. Ved hjelp av ny teknologi og algoritmer utviklet på bakgrunn av kundeundersøkelser kan vi matche våre kunder med den riktige stylisten og på den måten hjelpe til med stylingprosessen. Det er det personlige møtet mellom kunde og stylist som er det ultimate resultatet, sier Scherkamp.
Vil opprettholde posisjonen i Norden
Tjenesten er per nå tilgjengelig i Tyskland, Østerrike, Nederland, Sveits og Belgia, og nå også i Sverige. Lanseringen av Zalon på zalando.se skal være et eksempel på Zalandos ønske om å opprettholde sin posisjon på det nordiske markedet.
Ehandel.com har derfor spurt selskapet om når tjenesten vil ankomme det norske markedet, men dette er foreløpig ikke planlagt.
- Zalando er veldig opptatt av å teste og undersøke nye markeder. Foreløpig konsentrerer de seg om å lansere denne tjenesten i Sverige, Sveits og Belgia, og kan hverken bekrefte eller avkrefte at de kommer til å ta denne tjenesten til Norge. Selskapet går som regel først ut og analyserer hvert enkelt marked, før de bestemmer seg for hvilke tjenester eller prosjekter som kan være relevante, pressekontakt for Zalando Norden, Nathalie Fältlöv.