I fjor høst fikk Kenneth Melchior, som har hatt posten som Nordensjef, ansvar for flere land i Nord-Europa, i tillegg til de nordiske landene. Deretter har det også blitt ansatt en ny Nordensjef, David Herjgaard, som skal ha ansvar for strategi og daglig drift på det norske, svenske, danske og finske markedet.
Hejgaard har bakgrunn fra konsulentfirmaet McKinsey, der han har jobbet mye med omnikanal samt offline- og onlinehandel. Han skal ha blitt en del av Zalando i begynnelsen av 2018. Det opplyser vår søsternettside Ehandel.se.
I forrige uke presenterte nettgiganten sine tall for fjoråret, der omsetningen havnet på 64 milliarder norske kroner, samt deres planer for fremtiden under en pressekonferanse i Berlin.
Les også: Zalando avslører fremtidsplanene
Noe som viste seg å være et stort fokus for selskapet var målet om å bli et såkalt "starting point" for mote i Europa.
Nordiske kunder handler mest lokalt
Selskapet, som strekker seg over 17 europeiske markeder, gikk inn i Norden for bare seks år siden. De anser nå de nordiske markedene som noen av deres aller viktigste, og er idag markedsledende på alle fire markeder.
- Om du for eksempel sammenligner det italienske markedet med det nordiske, så er den italienske kunden fortsatt mer vant til å besøke fysiske butikker for å shoppe, mens de nordiske kundene viser en stor vekst på nett. De nordiske landene er mer modne når det kommer til å utforske mote på alle de ulike tilgjengelige plattformene, sier Nordensjefen Hejgaard til Ehandel.se.
Zalando samarbeider i dag med 200 nordiske merkevarer, og jobber kontinuerlig med Ã¥ henge med i tiden. I Norden opplever de at kundene er ekstra interessert i de lokale merkene og trendene. Hejgaard trekker frem tre nøkkelefaktorer, som selskapet jobber spesielt mye med for og lykkes.Â
- Det første er sortimentet, som må være relevant konstant. I Norden har vi idag mer enn 200 nordiske merkevarer ombord, og om vi ser på Zalando generelt, tilbyr vi over 300 000 "styles", hvilket er veldig mye. Å sørge for at disse er relevante er både vår mulighet og utfordring. Det andre er vår plattformstrategi. Om vi ser på alle "styles" er det veldig viktig for oss å være i en attraktiv posisjon både for våre kunder, men også for våre merkevarer. For eksempel om vi bare ser på det nordiske markedet tilbyr vi mange store lokale merker. Disse jobber vi virkelig tett med for å passe på at det som tilbys hos Zalando er attraktiv for våre kunder, men også at plattformen og våre kunder er attraktive for merkevarene.
- Umulig å samle alt på ett lager
Det tredje nøkkelelementet han trekker frem er bekvemmeligheten. Det vil si Ã¥ gjøre det sÃ¥ enkelt og smidig som mulig for bÃ¥de kunder og merkevarer Ã¥ selge og handle pÃ¥ Zalando.Â
- Bekvemmelighetsdelen handler om å kunne tilby attraktive tilbud samt en bra opplevelse når man handler på mobile enheter og datamaskin.
I januar innviet Zalando sitt nye lager i Brunna, utenfor Stockholm, som er en strategisk plassering for å halvere leveringstiden for alle nordiske kunder. Målet er å levere bestillinger på 1-2 dager til Danmark og Sverige, samt 1-3 dager til Finland og Norge.
Les også: Nytt lager skal halvere leveringstiden til nordiske Zalando-kunder
Nordensjefen mener det er fysisk umulig å ha alt på ett og samme lager, samtidig som det heller ikke er særlig miljøvennlig.
- Ã… ha ett nordisk lager er ogsÃ¥ et bevis pÃ¥ hvor viktig det nordiske markedet er for Zalando. Alt i alt er vi fornøyde med hvordan lageret fungerer, men vi laster fortsatt. Om vi ogsÃ¥ gÃ¥r tilbake til det faktum at vi har over 300 000 styles er det rett og slett umulig Ã¥ samle alt pÃ¥ ett lager. SÃ¥, det vi gjør nÃ¥ er Ã¥ laste opp lageret med de varene som er aktuelle for det nordiske markedet. Vi kan i samtidig sende varer fra andre lagre som for eksempel Tyskland, om en nordisk kunde vil kjøpe noe som vi ikke har pÃ¥ lager i Stockholm, eller om den nordiske kunden for eksempel bor geografisk nærmere vÃ¥rt tyske lager.Â
"Scandi-stilen" begynner å få farger
45 prosent av alle Zalando-kunder, pÃ¥ alle 17 markeder, handler fra mer enn ett merke om gangen. Deres kvinnelige kunder handler i følge selskapet 13 ulike merkevarer per Ã¥r, i gjennomsnitt.Â
- Om vi ser to Ã¥r tilbake var den nordiske "scandi-stilen" ganske grÃ¥ og svart-hvitt, men nÃ¥ ser vi virkelig en trend av et mer progressivt motebilde der den skandinaviske stilen begynner Ã¥ mikse farger, mønster og merker. Spesielt den gjennomsnittlige kvinnelige kunden, som fortsatt stÃ¥r for ca 77 prosent av Zalandos kunder. Det er veldig interessant at "scandi-stilen" ikke lenger er den grÃ¥e og enkle stilen som den ofte forbindes med.Â
- En snarvei til Europa
Zalandos mÃ¥l er Ã¥ være en del av den lokale mote- og livsstilsutviklingen gjennom Ã¥ Ã¥pne opp og gi tilgang til nye markeder pÃ¥ en smidig mÃ¥te. De nordiske forbrukerne handler altsÃ¥ helst skandinaviske merkevarer, der i blant fra NA-KD og Nelly.com, som er blant de 200 nordiske selskapene som selger pÃ¥ Zalando.Â
Les også: Nelly og Zalando inngår samarbeid
- Nelly.com og NA-KD er netthandelsplattformer selv, sÃ¥ det faktum at de er pÃ¥ vÃ¥r side ser vi pÃ¥ som et stort bevis pÃ¥ at vi gjør noe riktig. Vi har en veldig attraktiv plattform, og vi har program, som selskaper kan dra nytte av; Zalando Lounge, ZMS (Zalando Marketing Service) og ZFS (Zalando Fullfilment Service) - alt for Ã¥ matche selskapenes ulike behov. Disse kan hjelpe merkevarene med og lykkes online, og nÃ¥ europeiske kunder gjennom nettopp vÃ¥r plattform. PÃ¥ denne mÃ¥ten blir Zalando en snarvei til Europa. For mindre nordiske selskaper, som bare er lokalkjente, blir vÃ¥r plattform med 26 millioner aktive kunder, ganske attraktivt. Gjennom oss fÃ¥r de større eksponering og sjansen til Ã¥ bli oppdaget av utenlandske kunder.Â
Personlig shopping
Til tross for at det i følge Zalando er et flertall blant nordiske kunder som foretrekker nordiske merker, er det ikke slik at alle i Norden har samme stil. Derfor er et annet viktig fokusområde for Zalando nettopp den personaliserte shoppingen. Det skal for eksempel være lett for nordiske kunder å få tilgang til italienske merker, dersom de har vært på ferie i Italia og oppdaget noe av interesse der.
- Som sagt er de gjennomsnittlige kundene mest interessert i skandinaviske merker. Vi kan se at Google-søk pÃ¥ nordiske merker i Norden er nesten 50 prosent. Men uansett er vÃ¥rt mÃ¥l Ã¥ ta dette et steg lenger og vi vil ikke at Zalando-reisen skal være forbundet med eksempel Zalando.se eller Zalando.dk ute, men med; zalando.david eller zalando.izabella - altsÃ¥ sÃ¥pass personlig.Â