Retail er en tøff bransje for tiden, og klesbransjen har vært en av de aller mest utsatte. For klesbutikken Zizzi har det imidlertid gått kraftig oppover de siste tre årene.
Les også: Omsetningen faller i klesbransjen - Virke tror flere nedleggelser vil komme
Motebutikken tar sikte på store størrelser, og har vært en viktig aktør innen "curvy fashion bevegelsen" siden 2000.
Skal åpne to nye butikker
I følge Finansavisen skal omsetningen til selskapet ha økt med 27 prosent opp til 133,4 millioner kroner i fjor. For 2019 er planen å øke omsetningen ytterligere og åpne to nye butikker.
Det er BGN Retail, eid av det danske selskapet Ball Group, som står bak Zizzi-butikkene, og i Norge har selskapet 33 egeneide butikker samt nettbutikk.
Fra minus til pluss
Selskapet, som slet lenge med tap i perioden fra 2008 til 2015, har tydeligvis tatt en helomvending de siste årene. I fjor havnet resultatet på 6,2 millioner før skatt, som er en kraftig økning fra minus 64 millioner kroner i 2015.
- Vi har jobbet hardt de seneste årene med å snu resultatet fra minus til pluss. Det er flere faktorer som har spilt inn her. Blant annet har vi satt en nye strategi for design og innkjøp, og er blitt mer oppdatert med hensyn til trender og mote. I tillegg følger vi opp butikkene på en annen måte nå enn før. Vi har rekruttert dyktige selgere i butikken og tilbyr dessuten personlige stylingtimer. Dette setter kundene pris på, sier Gunn Inger Hansen, som er Norgessjef i BGN Retail, til Finansavisen.