Det viser en spørreundersøkelse utført av Norstat på vegne av Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Smarthøyttalere har blitt et tema hos mange nettbutikker og kjeder det siste året. Høtytalerne som er trådløse og kontrolleres med stemmestyring, kan brukes til å spille musikk, endre beløsyning i huset og sist, men ikke minst bestille varer og tjenester.
Enn så lenge har smarthøyttalere ikke hadde noen stor relevans i Norge, da løsninger som Apple Homepod, Google Home og Amazon Echo ikke forstår norsk. Men nå som Google Assistant i forrige uke ble lansert med svensk språk, er det grunn til å tro at også vi nordmenn snart også får tilgang til norsktalende "digitale assister". Ifølge Tek.no har allerede de første norske brukerne fått tilgang.
Høyttalerne spås å gi norske nettbutikker, kjeder og tjenestetilbydere en stor utfordring i tiden fremover. Mens kundene i dag kan søke på Google etter for eksempel "joggesko" og så få opp mange tilbydere, vil en stemmestyrt assistent foreslå ett prioritert resultat, ofte styrt av hva tilbyder selv ønsker å selve. At for eksempel Amazon dermed vil fremme sine egne merkevarer eller samarbeidspartnere, er dermed ikke utenkelig. Den norske innovasjonseksperten Salvador Baille har advart flere ganger mot nettopp dette.
Kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen medgir overfor NRK at 120 000 er et overraskende høyt tall.
– Samtidig er nordmenn ofte veldig tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, og disse høyttalerne kan også brukes til andre ting enn å bare styre med stemmen. Mange «early adopters» har kjøpt seg en slik høyttaler som vil bli oppgradert når den får norsk språkstøtte, sier Ottemo. Hun spår at salget vil ta seg opp ytterligere i tiden fremover med rykter om norskspråklige løsninger på vei. At elekronikkjedene også kommer til å hause opp smarthøyttalerne vil trolig også gjøre sitt, sier hun til NRK.