Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Bryggselv.no med sentral og lokale nettbutikker

Bryggselv.no med sentral og lokale nettbutikker

En vekst fra 1,8 til 120 millioner på 4 år gav voksesmerter for Bryggselv.no. Et systembytte ble nødvendig for å stå rustet for videre vekst. Resultatet ble en spennende løsning med både sentral og lokale nettbutikker.

Bryggselv.no er historien om hjemmebryggingshobbyen som ble millionbedrift. Selskapet ble startet i januar 2011 av gründer og daglig leder Erik Schønsee. På det tidspunktet var hjemmebrygging av øl relativt ukjent her til lands og tilbyderne var få og lite spesialiserte.

«Jeg fikk interessen for ølbrygging mens jeg studerte i Australia,» forteller Schønsee. «Der bodde jeg tvers ovenfor en butikk som drev kun med dette. Da jeg kom hjem til Norge ønsket jeg å fortsette hobbyen, men oppdaget fort at utvalget var begrenset. Det fantes ingen gode, rene bryggebutikker, og råvarene tilgjengelig var heller ikke av god kvalitet.»

Omnikanal med kunnskap i fokus

Schønsee tok saken i egne hender og startet bryggselv.no. Innledningsvis var tanken å satse på nettbutikk som hovedkanal og kun ha et fysisk utsalgssted i Oslo i tillegg. I dag har bryggselv.no utviklet seg til en omnikanal hvor nettbutikk og butikker spiller sammen, og hvor de fysiske utsalgsstedene har vist seg å være mye viktigere enn først antatt.

«Jeg visste at kunnskap og service ville være viktig. Skal man starte med ølbrygging så trenger man veiledning og informasjon. Man kan formidle mye av dette via nett og nettbutikken, men det viser seg at veldig mange foretrekker en personlig touch.»

I Bryggselv er derfor kunnskap satt i førersetet. Schønsee anser at 85 % av de ansatte i Bryggselv er hjemmebryggere. Det gjør at fokus på kunnskap og service gjennomsyrer alle ledd, noe som til syvende og sist kommer kundene til gode. Han tror veiledning og kunnskap er hovedårsaken til at så mange foretrekker de fysiske butikkene, i hvert fall i en oppstartsfase.

I kjølvannet av suksessen med butikken i Oslo er det åpnet utsalg i Stavanger, Kristiansand, Arendal, Larvik og Asker. Bryggselv.no har planer om å åpne flere butikker i tiden fremover. Bergen, Trondheim og Tromsø står for tur selv om rekkefølge og tidspunkt enda ikke er avklart. Og en ekspansjon mot Sverige er også under planlegging.

Voksesmerter

En nesten eksplosiv økning i etterspørselen etter bryggeutstyr de siste årene har gitt fantastiske omsetningstall. Samtidig, i takt med at omsetningskurven pekte oppover, ble imidlertid kaoset på bakrommet stadig større.

«En periode vurderte jeg om vi skulle prøve å bremse utviklingen,» innrømmer Schønsee. «Ordrene tikket inn, men lagerstyringssystemet vårt hang ikke med. Det ble mye armer og bein, og vi slet til tider med å være leveringsdyktige.»

Forretningssystem og netthandel i ett

Skulle utviklingen fortsett måtte det investeres i et nytt forretningssystem og for Erik Schønsee og Bryggselv.no falt valget til slutt på Multicase.

«Hovedårsaken til at vi valgte Multicase var at vi da fikk en ferdigløsning med nettbutikk og logistikksystem i ett. Vi var i utgangspunktet fornøyd med den nettbutikkløsningen vi hadde fra før, men å få et forretningssystem som hang sømløst sammen med nettbutikken fremstod som et stort pluss. Vi fikk presentert et solid system, spesialtilpasset for varehandel og som har de funksjoner vi trenger med kassesystem for butikk, netthandel, ordre-, lager- og logistikkstyring og gode rapporteringsverktøy. Så langt virker det å innfri forventningene.»

Bryggselv.no gikk over til Multicase i juni 2015. Samtidig ble nettbutikken relansert i ny drakt og med flere nye, spennende funksjoner; blant annet tilbud om både sentral og lokal nettbutikk.

Sentral og lokal nettbutikk

bryggselv-butikker
bryggselv-butikker

Alle Bryggselv.no sine butikker er egne foretak. I tillegg til en sentral nettbutikk, ønsket bedriften også at de lokale butikkene skulle ta del i netthandelen.

Resultatet ble en løsning hvor produktinformasjon og kampanjer registreres, publiseres og vedlikeholdes sentralt. Dette gjør at de lokale butikkene ikke trenger å ha medarbeidere med kompetanse på netthandel og publisering, og kan fullt ut konsentrere seg om butikkdriften. Ordre som legges mot en av de lokale nettbutikkene blir håndtert og levert ut av butikken. Butikken får også inntekten av salget. «Dette åpner for at de lokale butikkene kan ha unike kampanjer, priser og lagerstatus,» forteller Schønsee.

Kunder som besøker bryggselv.no bestemmer selv om de ønsker å handle i den sentrale nettbutikken eller i en knyttet til en lokal butikk. Man kan når som helst bytte over fra den ene til den andre butikken uten å miste handlekurven.

Tilgjengelighet sentralt og lokalt

bryggselv_produkt
bryggselv_produkt

Det å kunne vise kunden om varen finnes på lager er helt essensielt for å lykkes med netthandel. For Bryggselv.no var det derfor viktig å kunne vise tilgjengeligheten både for det sentrale lageret og det sentrale lageret i nettbutikken. Skulle produktet være utsolgt lokalt, ser kunden at varen finnes på det sentrale lageret, og kan skaffes til veie innen kort tid, eller man kan velge å handle fra den lokale nettbutikken i stedet.

Del artikkel: