I går ble det kjent at Ikea legger ned sine showrooms i Oslo, Ålesund og Tromsø. For mange kom nedleggelsen som en overraskelse. Showrooms skulle jo være den nye og innovative måten å sy sammen nett og fysisk handel, der man kunne se på varer og få dem levert rett hjem.
Elkjøp Nordics toppsjef Jaan Ivar Semlitsch har kastet seg på i debatten. I et intervju med DN påpeker han at det i alle fall ikke er noe han har tro på i elektronikkbransjen.
Jaan Ivar Semlitsch (foran) inspirerer kjøkkenmaskiner sammen med digitaldirektør Filip Elverhøy. Foto: Elkjøp Nordic
– Nei, det har jeg liten tro på. Kundene må kunne handle med en gang. Det å spare tid, er veldig viktig for stort sett alle kunder. Det er også vanskelig å regne inn lønnsomhet i showrooms.
Selv har Elkjøp her i Norge de siste årene åpnet flere mindre storbybutikker og pusset opp de store varehusene som ofte befinner seg på kjøpesenter eller utenfor sentrumskjernen.
Semlitsch presiserer at det ikke betyr at inspirasjonselementet ikke hører hjemme i fysisk butikk, men påpeker at "varer selger varer".
– Vi ser at veksten er mye høyere når varetilgjengeligheten er god. Kunder bruker gjerne en god stund på å bestemme seg, men når kundene først har bestemt seg, så vil de ha varene med en gang.
Overfor DN påpeker Semlitsch at rask og god logistikk også blir viktigere.
– Netthandel fører til et enda bredere sortiment, og her er det viktig at butikkene henger med. I tillegg øker det kravet til gode hjemleveranser, både når tjenesten selges på nett, men også i butikk, sier Semlitsch.
Bli med i showroom-debatten! Vi tar gjerne imot leserinnlegg som kan belyse kompleksiteten, mulighetene og utfordringene med showrooms! Send leserinnlegget til tips@ehandel.com.