Vind i seilene: Helly Hansen styrker posisjonen etter oppkjøp av britisk seile- og turtøymerke

Det norske merket blir nå en verdens største innen profesjonelle seilerklær.

Klesmerket Musto, etablert av den britiske seileren Keith Musto på 1960-tallet, er nå blitt en del av norske Helly Hansen som har hovedkontor i Vika i Oslo.

Spekuleres i store summer

4-traders.com skriver at avtalen ifølge Wall Street Journal trolig har en verdi på 50 millioner pund (525 millioner kroner etter dagens kurs). Ingen hos det norske selskapet vil kommentere det ifølge det samme nettstedet.

Annonse

Selger av det britiske seile- og turtøymerket er Phoenix Equity Partners og flere minoritetsaksjonærer.

I en egen pressemelding skriver Helly Hansen at de etter oppkjøpet blir verdensleder innen profesjonelle seilerklær.

Eies av canadiske lærere

Selv om merket er norsk, er det pensjonsfondet til de canadiske lærerne, Ontario Teachers’ Pension Plan, som sitter som hovedeiere i selskapet.

Fra sin spede start i Østfold-byen Moss i 1877 er selskapet nå inne i 27 digitale markeder, og kan skilte med nesten 50 flaggskipbutikker over hele verden.

De viktigste markedene er Norge, Sverige, USA, Canada og Storbritannia.

Abonner

Du går ikke glipp av nyhetsbrevet vårt?

Takk!