Se hva som irriterer mest: Hver sjette ansatt er misfornøyd med sin butikksjef

Fersk undersøkelse viser at konfliktsky sjefer er den mest vanlige årsaken til at man blir misfornøyd i jobben.

En undersøkelse utført av Market.se viser at 6 av 10 spurte er fornøyde i sin butikkjobb, men hver sjette er misfornøyd eller veldig misfornøyd. Undersøkelsen er utført i Sverige.

Konfliktskyhet scorer høyest når de skal rangere hva som gjør de mest misfornøyd. Stina Josefsson, funksjonssjef avtale og forvaltning for Handelsanställdas förbund sier at slik oppførsel fra sjefene ofte eskalerer.

Annonse

- Problemer i det psykososiale arbeidsmiljøet handler ofte om konflikter som bunner ut i dårlig lederskap. Sjefene tar ikke tak i konfliktene, som leder til at de eskalerer, sier Josefsson. 

I tillegg viser undersøkelsen at mange er misfornøyde med at deres kompetanse ikke blir tatt vare på. 

- Jeg tror det handler om bristende dialog. Selskapene dette gjelder gjør ingen kompetanseinvesteringer. 

Josefsson avslutter med å fortelle hva hun mener slags egenskap sjefene burde fokusere på. 

- De må lytte og diskutere mer med personalet. De må undersøke hvilke problem som finnes og involvere medarbeiderne i arbeidet med å finne en løsning. Det fins mye uutnyttet kunnskap hos personalet. 

Blant gode egenskaper som en sjef bør inneha, trekkes det frem i undersøkelsen at sjefen bør ha gode kommunikative egenskaper, høy kompetanse og være fleksibel for å finne løsninger. 

Hele undersøkelsen kan du lese om her (bak betalingsmur).

Annonse

Abonner

Du går ikke glipp av nyhetsbrevet vårt?

Takk!