Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klagestorm mot nettpirater

Ole Martin N. Evensmo

Forbrukerrådet og interesseorganisasjon advarer mot useriøse nettbutikker.

ANNONSE

Hittil i år har 41 919 nordmenn henvendt seg til Forbrukerrådet for råd og veiledning i forbrukerspørsmål.

- Det som er nytt i første halvår av 2014, er en økende helsebevissthet og klagestorm mot useriøse nettfirma, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Statistikken til Forbrukerrådet viser at kjøp og salg av bil fortsatt er den vanligste henvendelsen til Forbrukerrådet, men ufrivillige abonnement på slankeplaster, slankepiller og porno dukker stadig oftere opp i bunken over henvendelser til Forbrukerrådet.

- Første halvår 2014 har vært preget av klagestorm mot nettfirmaene Mediplaster og Uno Life. De selger slankeprodukter. Det typiske er at folk får varer de ikke har bestilt eller får regning for et abonnement de ikke kjente til, sier Randi Flesland.

Forbrukerrådet har fått 328 henvendelser hittil i år om Mediplaster eller Duck Media AS som firmaet heter i Brønnøysundregistrene. Bare i løpet av juni i år har Forbrukerrådet fått 186 henvendelser på firmaet Uno Life.

Nettopp fått ny angrerettlov

- Vi har nettopp fått ny angrerettlov som gjelder for hele EØS-området. Den stiller ekstra krav til opplysning om angreretten ved salg av produktet eller tjenesten. Hvis opplysningene er for dårlig, blir angreretten forlenget. Det gir deg en ekstra sikkerhet mot useriøse selgere, sier direktøren.

Her kan du lese mer om den nye angrerettloven som medfører en rekke nye krav til norske nettbutikker.

– Bare toppen av isfjellet kommer til Forbrukerrådet med saken. Men tallene er veldig høye siden vi bare snakker om henvendelser på et halvt år. Det er ikke unaturlig at vi får en del henvendelser om firmaer som dominerer i markedet. Men det er uvanlig at slike små nettbutikker, såkalte nettroll, kommer på høyde med de disse store firmaene i denne statistikken, så her er det mange som blir lurt, sier Flesland til NTB.

-Svindel et økende problem

– Svindel på nettet er et økende problem, bekrefter Lillian Fjeld, fagansvarlig i Trygg E-Handel i en pressemelding.

Trygg E-Handel godkjenner nettbutikker etter at de har oppfylt en rekke krav som i første rekke skal beskytte forbrukerne. Bak Trygg E-Handel står nettbutikkenes interesseorganisasjon Distansehandel Norge.

– Når vi advarer mot nettbutikker som parajumpers, norgeskosol.com, runningskono.com og noiskono.com, er det fordi de fører kundene bak lyset ved å hevde at de er Trygg E-Handel-sertifisert. Andre grunner til at vi kommer opp med advarsler er hvis butikker lokker med ”ekte” merkevarer uten å kunne dokumentere ektheten, sier Fjeld.

Rundt 140 norske nettbutikker er nå Trygg E-Handel-sertifisert.

Del artikkel: