Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klarna-grĂ¼nderen og dagligvarekjempe spytter 75 millioner kroner inn i svensk nettmatkonsept

Nettmat-aktøren Matsmart selger overskuddsvarer som varmt hvetebrød
Matsmart-grĂ¼nderne Ulf Skagerström, Erik Södergren og Karl Andersson redder mat fra Ă¥ bli kastet. Konseptet er blitt godt tatt i mot ogsĂ¥ her til lands. NĂ¥ vil trioen skru opp tempoet et hakk og se enda mer i retning av Europa.
Bjørn Skomakerstuen

Klarna-grĂ¼nder Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken og handelsgiganten Axel Johnson AB tror pĂ¥ nettmatkonseptet til Matsmart.

ANNONSE

Svenske Matsmart.se er en digital redningsplanke for matleverandører som trenger Ă¥ fĂ¥ ut produkter med korte eller overskredne «best før»-stempler - eller varer med pakningsendringer.

Reddende matengler

Selskapet retter seg primært mot kunder som ønsker Ă¥ spare litt penger og samtidig handle miljøbevisst.

For jo mer som selges av denne typen varer, jo mindre blir kastet mens jorden smiler.

I fjor reddet Matsmart 708 tonn mat fra Ă¥ kastes. Selskapet som ble etablert i Sverige i 2014 er i dag ogsĂ¥ til stede i Norge og Finland. Med dagens omsetningstakt ligger de an til en Ă¥rsomsetning pĂ¥ rundt 200 millioner svenske kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

FĂ¥r rutine og kompetanse inn pĂ¥ eiersiden

Klarna-grĂ¼nder Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken, og Axel Johnson ABs investeringsselskap D-Ax, gĂ¥r tungt inn pĂ¥ eiersiden med 75 millioner svenske investeringskroner.


Niklas Adelbarth.

Niklas Adelbarth. Bilde: Morgan Ekner/pressebilde

Matsmart ønsker med de nye eierne i ryggen og ta ytterligere ekspansjonsskritt ut i Europa.

- Vi satser pĂ¥ fortsatt vekst. Dels fordi det finnes ufattelige mengder med mat Ă¥ redde, dels fordi vi ser en økende interesse for ideen vĂ¥r fra bĂ¥de kunder og leverandører. Parallellt med dette skal vi øgsĂ¥ øke trykket med Ă¥ ta steget inn i nye markder, sier med-grĂ¼nder og administrerende direktør i Matsmart, Karl Andersson, i pressemeldingen.

Fornøyd grĂ¼nder

Han er godt fornøyd med Ă¥ ha fĂ¥tt pĂ¥ plass nye krefter pĂ¥ eiersiden. Andersson er sikker pĂ¥ at begge de ferske eierkonstellasjonene kan tilføre mye pĂ¥ den videre vekstferden.

- D-Ax har stor kompetanse innen spørsmĂ¥l som dreier seg om mat og handel. Dessuten ser de dette som en langsiktig investering i et selskap som vil bygge en fremgangsrik og lønnsom bedrift, sier Andersson, som ogsĂ¥ har et par ord Ă¥ si om Adelbarths Norrsken.

- At Norrsken investerer i oss bekrefter vĂ¥r forretningsidĂ© og visjon: En verden uten matsvinn. Norrsken investerer i et selskap med en positiv effekt pĂ¥ bĂ¥de mennesker og miljø, og de er av samme oppfatning som oss at mat som kastes uten grunn er urimelig.

Axel Johnson eier blant annet Axfood, Willys og Hemköp.

Konsernet omsetter Ă¥rlig for rundt 43 milliarder svenske kroner.

Det er lett Ă¥ tenke at Matsmart fĂ¥r jobben med Ă¥ selge mat som ellers ville ha blitt kastet fra Axfoods butikker.

Dagligvaregiganten er pĂ¥ nettjakt om dagen.

I forrige uke kjøpte de 70 prosent av det svenske skjønnhetsnettstedet Skincity.

Del artikkel: