Den norske friluft- og sportsutstyrbutikken Milrab bikket i fjor 100 millioner kroner i omsetning, som er en tredobling på tre år. Neste treårsplan tar sikte på 500 millioner kroner, hvor av veksten foreløpig ser ut til å gå etter planen.
For første halvdel av 2019 kan selskapet rapportere om en omsetningsvekst på 58 prosent, samt en økning i resultatet på 33 prosent. Det betyr at nettbutikken ligger an til over 150 millioner kroner når året er omme.
- Ved forrige tre års periode hadde vi en tredobling, og nå jobber vi for en femdobling. Så langt ligger vi litt over prognosene, sier Finn Magnus Torall, gründer og styrets leder i Milrab, til Ehandel.
Les også: Milrab.no omsatte for 100 millioner i fjor - nå skal det femdobles
CTO skal få kontroll på veksten
For å nå mål er digitalisering et viktig satsningsområde for Milrab, som har lansert flere automasjonsmoduler i år sammen med deres nyansatte CTO, Ole Morten Faltinsen. Han har bred erfaring fra å ha drevet sitt eget idéutviklingsbyrå i Stavanger og har med dette vært med å bygge opp flere teknologiselskaper.
Milrab åpnet i fjor opp for eksterne investorer, noe som så langt skal ha fungert fint og bidratt positivt i blant annet ansettelsesprosesser.
- I Milrab er tempoet svært høyt. Med 58% omsetningsvekst første halvår 2019 og ambisjoner om femdobling på 3 år er vi helt avhengige av å automatisere så mye som mulig, ikke bare for å holde kostnader og ressurser på et fornuftig nivå, men for å styrke kontrollen mens vi vokser. Så langt har vi laget “roboter” som blant annet sparer selskapet for 2 årsverk og vil fortsette å gi mer verdi jo mer omsetningen øker. For øyeblikket jobber vi med å få på plass en løsning som muliggjør personalisert 1-til-1 kommunikasjon i sanntid, sier Ole Morten Faltinsen, til Ehandel.
Kjøp via Messenger
Selskapet har dessuten også innledet et prosjekt med Klarna, som innebærer kjøp gjennom Facebook-applikasjonen Messenger. Her har de selv laget en kobling, hvor kunden ved hjelp av ett klikk skal kunne handle over melding.
- Vi vet at massemarkedsføring er en utdatert måte å gjøre ting på. Nå ser vi også at markedsføring basert på segmentering av kunder begynner å bli gammeldags. Fokuset fremover blir 1-1 kommunikasjon i sanntid. Teknologien er lett tilgjengelig, og brukt riktig kan man aggregere, kombinere og analysere data på en måte som skaper friksjonsfrie transaksjoner, sier Ole Morten Faltinsen, og fortsetter:
- Om det er å sende en Messenger-melding på rett tid med rett tilbud for å stimulere et impulskjøp, eller å sørge for at kunden har nok gass til kokeapparatet hun kjøpte i fjor når vi ser hun nå skal på telttur; ved å kombinere gode tilbud med datadrevet kundeinnsikt og personalisering ser vi at vi kan øke både snitt-ordreverdi og kundens livstidsverdi.
Flytter til 2000 kvm
I tillegg til det økte fokuset på teknologi og datafangst, flyttes sportustyrsbutikkens lager nå til Vestby. Her skal netthandelen boltre seg på totalt 2000 kvadratmeter.
- Vårt nåværende lager har blitt for lite så vi flytter nå til et som er tre ganger så stort, men vi har utsatt flyttingen til Q1 så vi slipper dette midt i Black Friday og julesalg. De første 12 månedene vil lageret være på 1500 kvadratmeter, men skal utvides til 2000. Fordelen med Vestby kontra Oslo er at det er tilgang på nyere logistikkbygg med vesentlig lavere kvadratmeterpris og bedre arealutnyttelse. Det er også en strategisk plassering med tanke på levering til Sverige, sier Finn Magnus Torall.
I dag har Milrab virksomhet i Norge, Sverige og Finland, med planer om videre ekspansjon. Selskapet kan røpe at mye kommer til å skje fremover, men at de enn så lenge vil holde kortene tett til brystet når det gjelder nye markeder.