ANNONSE

Motegigant fjerner hundrevis av jobber - algoritmer og kunstig intelligens overtar

Zalando med milliardrekord og nytt bærekraftløfte
Da eHandel.com besøkte Zalando og blant annet fikk treffe motegigantens norske stab hadde selskapet 10 000 ansatte. Nå jobber det 15 000 i selskapet.
Foto: Bjørn Skomakerstuen / eHandel.com
Ole Martin N. Evensmo

200 til 250 mennesker risikerer å miste jobben hos Zalando. De oppsiktsvekkende kuttene vil først og fremst ramme markedsførere.

ANNONSE

Zalando planlegger å erstatte 200 til 250 stillinger tidligere utført av mennesker med algoritmer og kunstig intelligens.

Kuttene vil først og fremst ramme markedsførere i bedriften, fortalte Rubin Ritter fra Zalandos styre til Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) i forrige uke.

Databasert markedsføring er fremtiden



Zalando har ikke sagt mye offentlig om de nærmere 250 oppsigelsene, men allerede nå ligger de første innleggene ute på LinkedIn med unge markedsførere på jakt etter nye jobber. I eksempelet over har jobbsøkeren fått 3 kommentarer på sitt innlegg, alle fra andre arbeidsgivere som ber han ta kontakt for mulig ny jobb.

- Oppsigelsene er en del av vekststrategien. For å oppnå sine mål, må Zalando være optimalt posisjonert innen markedsføring - som inkluderer "å ta slike skritt," fortalte han avisen.

- Markedsføring vil bli stadig mer databasert i fremtiden. Derfor trenger vi et høyere antall utviklere og dataanalytikere, forklarte Ritter.

Noen store nedbemanninger er dog ikke så aktuelt for den tyske motegiganten. Selskapet har i dag cirka 15 000 ansatte. I 2017 økte Zalando antall ansatte fra 12 000 til 15 000 og de har som mål å ansette ytterligere 2000 i år.

Zalando omsatte i fjor for mer enn 40 milliarder kroner. Målt i antall transaksjoner (ikke omsetning) er Zalando Norges største nettbutikk, viste tall eHandel.com innhentet i fjor.

Tyske Zalando gjør som norske Kolonial.no

I fjor høst meldte norske Kolonial.no at 100 ansatte måtte forlate nettselskapet

- Dette gjøres fordi vi er blitt så effektive at vi klarer å gjøre samme jobb med færre ansatte. Og skal vi klare å bli lønnsomme så er dette et sterkt - men nødvendig - grep å ta, sa Karl Munthe-Kaas til eHandel.com den gangen.

Del artikkel: