Jollyroom omsatte i 2016 barneklær og leker for 675 millioner svenske kroner. I 2017 økte salget med 338 millioner kroner. Gründer Ole Sauar har ved gjentatte anledninger uttalt at målet var å omsette for én milliard kroner i 2017. Med 1,013 milliarder kroner i samlet omsetning i fjor, klarte Jollyroom dermed sitt milliardmål, fremkommer det av en pressemelding.
Foto: Anton Hannedahl / Jollyroom
Ole Sauar etablerte en av Norges første nettbutikker, Viking Computer, i Arendal i 1996. Bedriften fusjonerte med Komplett i Sandefjord i 1999. Etter en periode som leder av Komplett sine fysiske butikker i Norge, fikk Sauar ansvaret for oppbyggningen av Komplett i Sverige og Danmark fra år 2000 til 2009. Han solgte seg etter hvert ut av selskapet og etablerte Jollyroom Group i 2010.
Siden den gang har nordmannen bygd opp en ny og imponerende virksomhet like utenfor Göteborg, der Jollyroom disponerer fire bygninger på til sammen 44 000 kvadratmeter. Nettbutikken sysselsetter 200 fast ansatte og har i tillegg 150 sesongmedarbeidere.
Jollyroom har som mål å omsette for to milliarder svenske kroner i 2020.
Økte med 100 millioner kroner i Norge
Ikke overraskende er det norske markedet viktig for den "norske" nettbutikken. I 2016 omsatte Jollyroom for 195 millioner norske kroner i Norge, dette økte til 295 millioner kroner i fjor.
- Det norske markedet preges av tøff konkurranse, det er for mange aktører i forhandlerleddet totalt sett og mange som taper penger, derfor er vi svært fornøyde med en så sterk vekst i Norge i 2017, sier Ole Sauar som selv eier 62,5 prosent av Jollyroom. De øvrige 37,5 prosentene eies av medieselskapet Egmont.
Bredere sortiment og nye land
Som første nyhetsmedium avslørte vi i vinter at Jollyroom hadde konkrete planer om å etablere seg utenfor Norden.
- Vi skal inn i de fleste land i Europa på sikt og starter i Tyskland denne våren, som første land utenfor Norden, sier Sauar. På sikt er målet å bli "nr. 1 i Europa innenfor netthandel med barne- og babyprodukter".
De utvider nå også sortimentet. Jollyroom mener de har tradisjonelt sett har vært gode på produkter til barn i alderen 0-6 år. Nå jobber de med å utvide sortiment for målgruppen 6-12 år. Målet er å nå kunden allerede i gravidfasen og så tilby relevante produkter til barna slutter å leke i 12 års alderen, enten det være seg barnevogner, sykler, ski, innredning til barnerommet, leker, klær eller sko.
Utfordrer de fysiske butikkene
Det er mange aktører som selger produkter til de unge og håpefulle. Sauar mener selskapet har et godt utgangspunkt for å utkonkurrere de fleste, særlig aktører med mye fysisk handel.
- Vi har hoveddelen av vår lønnskostnad mellom 07:00 og 17:00 på hverdager, fysiske butikker har mest kunder på kvelder og helger med tilhørende tillegg for «ubekvem arbeidstid». Våre lager koster i snitt 600 kroner meteren og har 10 meter i høyden, en fysisk butikklokasjon havner fort på 5000 kroner kvadraten. Hos oss kan kundene handle døgnet rundt 365 dager i året, men våre kostnader havner primært på dagtid. Besparelsene vi oppnår kommer kunden tilgode i form av lavere priser, den med lavest kostnader vinner over tid, argumenterer Sauar.