Fortsatt røde tall: Nettmat-kjempe verdsettes til 1,5 milliarder – henter inn nye 150 millioner

Tross at de ikke tjener penger, er hovedeieren fortsatt klar for å mate nettbabyen til Karl Munthe-Kaas.

Fra null ved oppstarten i 2013 er Kolonial.no i dag verdsatt til 1,5 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Karl Munthe-Kaas og de andre medgründerne har så langt opplevd en eventyrlig nettreise. 

Annonse

Tilførsel av frisk kapital

Og tross et underskudd på 100 millioner i fjor, så har enkelte fortsatt stor tro på det Kolonial.no gjør.

Rasmussengruppen, som var største eier med 12 prosent av aksjene i selskapet, kjøper seg opp til en eierandel på 18 prosent.

Dette betyr 150 nye millioner inn i Kolonial-systemet, noe Munthe-Kaas selvsagt er godt fornøyd med.

- Det er først og fremst gøy fordi nå kan vi fortsette å bygge et bra produkt og øke kapasiteten og markedsføringen. Det er fortsatt mange som ikke har opplevd gleden ved å handle dagligvare på nett, og det er et budskap som skal ut, sier Munthe-Kaas til DN.

Investerer i folks tid

Dag Rasmussen, administrerende direktør i Rasmussengruppen, har ikke overraskende stor tro på investeringen.

Han tror dagligvarehandel på nett vil bli betydelig fordi det gjør at kundene sparer tid fordi de fysisk slipper å gå i butikken.

- Tid er noe folk flest har for lite av, sier han til avisen.

Forventer fortsatt underskudd

Omsetningen er voksende for selskapet som ennå ikke tjener penger.

Annonse

Fra 75 millioner kroner i 2015 økte omsetningen til 424 millioner kroner i fjor - med et underskudd på 100 millioner.

Munthe-Kaas er klar på at det fortsatt vil være røde tall i både 2017 og til neste år.

Likevel; Kolonial-gjengen fortsetter å gi gass med nye penger om bord i skuta.

 

Abonner

Du går ikke glipp av nyhetsbrevet vårt?

Takk!