Natt til tirsdag denne uken gikk Qliro Group ut med en pressemelding som sier at norske Orkla kjøper selskapet Health and Sports Nutrition Group for 360 millioner svenske kroner.
Nettbutikken Gymgrossisten hører innunder det selskapet og havner dermed nå på norske hender.
Det har i lang tid vært spekulert i at det bare var et spørsmål om tid før Qliro Group ville gi slipp på Gymgrossisten.
Svenske Breakit skriver at salget har trukket ut i tid fordi Qliro Group skal ha hatt problemer med å komme til enighet om en pris de var fornøyd med.
Nettsted på billigsalg
Nyhetsnettstedet omtaler 360-millionerssalget til Orkla som et røverkjøp.
Gymgrossisten omsetter for rundt 800 millioner svenske kroner. Breakit mener at et selskap av dette kaliberet normalt vil ha en markedsverdi på minst én milliard svenske kroner. De skriver videre at Gymgrossisten har slitt med vekst og svak lønnsomhet - to viktige elementer som på mange måter gjenspeiler salgsprisen Orkla til slutt var villig til å være med på.
Digital satsing
- Orkla har som mål å styrke seg innen digital markedsføring og salg, og får med dette nærhet til et stort antall engasjerte forbrukere. Helse er et satsningsområde for oss, og vi ser gode muligheter for samarbeid med vår eksisterende virksomhet, blant annet i form av økt distribusjon i tradisjonelle salgskanaler og ikke minst økt forbrukerinnsikt, sier konserndirektør og leder for Orkla Care, Stig Ebert Nilssen, i en pressemelding fra Orkla.
Svenskene staker ut fremtidskursen
Marcus Lindqvist, administrerende direktør i Qliro Group, sier følgende i den utsendte pressemeldingen:
- Gjennom salget har vi oppnådd den strukturen vi så for oss da vi reviderte konsernstrategien i januar. Overgangen til nett skjer raskere enn noen gang før og våre tre kjernevirksomheter CDON Marketplace, Nelly og Qliro Financial Services har sterke posisjoner for å kunne dra nytte av dette. Vi kan nå fullt ut fokusere på, og investere i, våre kjernevirksomheter. Det innebærer blant annet å ekspandere med Qliro Financial Services.