Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

6 av 10 nordmenn handlet i utenlandske nettbutikker

6 av 10 nordmenn handlet i utenlandske nettbutikker
Netthandel

Majoriteten av alle norske netthandelskjøp gjøres nå i utenlandske nettbutikker. Se oversikten over hvilke land nordmenn foretrekker å handle fra.

ANNONSE

Med hjelp fra analysebyrået YouGov fikk 1001 nordmenn følgende åpne spørsmål fra eHandel.com.no: «Hva heter den nettbutikken du sist handlet i?»

Dette har blant annet gitt oss muligheten til å se hvilke land norske konsumenter velger å legge igjen pengene sine i når de netthandler.

Oversikten viser at seks av 10 nordmenn handlet i utenlandske nettbutikker sist de kjøpte noe på nett.

Sverige på topp

Undersøkelsen viser at når nordmenn først velger seg en utenlandsk nettbutikk, så er Sverige det mest populære handelsmålet (24,5 prosent).

Som det nest mest populære handelslandet kommer USA (13,1 prosent). Her er eBay den store magneten.

Tyskland inntar tredjeplass (10,1 prosent). Her er det Zalando som er det store trekkplasteret. Det viser en oversikt som vi publiserte tidligere denne uken.

På de neste plassene følger Kina (5 prosent) og Storbritannia (3,9 prosent).

Graf Undersøkelse 2016
Graf Undersøkelse 2016

Definisjonsmakten

Mange utenlandske nettbutikker/selskaper oppfattes som norske. Vi har blant annet valgt å definere Elkjøp og Boots Apotek som utenlandske (britiske eiere).

Dette er en strengere klassifisering enn hva man er vant med fra andre undersøkelser.

Da vi fokuserer på antall kjøp og ikke omsetning, så vil dette gi et noe skjevt bilde. Det er ingen tvil om at utenlandske aktører godt hjulpet av tollfrigrensen stikker av med mange småordre.

Hadde vi målt omsetning, hadde vi trolig fått en større andel norsk salg.

Jollyroom, som holder til i Göteborg i Sverige, defineres derimot som et norsk selskap.

Fortsettelse følger

Undersøkelsen ble gjennomført i uke 6. Mange nettbutikker er kampanje- eller sesongfokuserte, og dette kan gi noe variasjoner i salget gjennom året.

Målet er å gjennomføre flere undersøkelser i tiden fremover for å frembringe mer informasjon om markedet og kunne justere bedre for slike variasjoner.

Spørsmålet vi bragte til torgs var altså et åpent spørsmål, der forbrukerne ikke fikk opp en ferdig utfylt liste de kunne velge fra.

Alle som svarte «handler ikke på nett», «husker ikke» eller svarte reiserelaterte nettbutikker (NSB, Hotels.com også videre), ble sortert vekk.

Totalt satt vi igjen med 805 svar.

(Foto: Frank Brenna)

Del artikkel: