Veksten koster: Omtales som en av Sveriges heteste netthandlere – gikk 96 millioner kroner i minus

Driftsmarginen økte likevel, og selskapet virker ikke til å slite nevneverdig.

Driftsmarginen delt med omsetningen, forbedret seg, ifølge Breakit.se, i fjor med over 12 prosentpoeng, fra -36,5 prosent til - 24,1 prosent. 

- Det er blant annet på grunn av den internasjonale ekspansjonen, den nye plattformen og at vi har halvautomatisert vårt lager i Nederland, som ligger bak de 94 millionene i tap. 2017 var et investeringsår, og vi fortsetter å investere i 2018 da vi ser at volumene kommer til å gi oss resultater i nye markeder på sikt, sier Jarno Vanhatapio, gründer og administrerende direktør i selskapet. 

Annonse

De hentet i tillegg inn 365 millioner kroner i kapital fra risikokapitalselskapet Northzone og Eequity.

Siden starten har de fått inn over en halv milliard svenske kroner i finansiering.

Dermed kan det store tapet, i stor grad basert på investeringer i selskapets videre vekst, forsvares. 

- Det som er viktig for oss er at vi hele tiden ser at utviklingen på hver kontorad øker med volumet. Vi har et volumestimat der vi kommer til å nå lønnsomhet. I Sverige og Tyskland er vi allerede lønnsomme, sier Vanhatapio. 

Abonner

Du går ikke glipp av nyhetsbrevet vårt?

Takk!