Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook

Pinterest og Instagram genererer større ordre enn Facebook
Blant disse fire sosiale mediene generer Pinterest høyest verdi per ordre, selv om konverteringsraten er lav.
therese.karlsrud.haugen

Kunder som klikker seg inn i nettbutikker gjennom Pinterest og Instagram handler for mer penger enn de som kommer fra Facebook og Snapchat.

ANNONSE

Kunder som når en nettbutikk via Instagram og Pinterest bruker mer penger per ordre enn de som kommer fra Facebook og Snapchat.

Det opplyser den finske leverandøren Nosto, som har utgitt den globale rapporten "Fashion on the go".

Rapporten har sammenlignet verdi per ordre og konverteringsrate ut i fra hvilke av de forskjellige sosiale mediene kundene kommer fra, før de lander i en motebutikk på nett og gjennomfører kjøp. 

Størst ordre

Det kommer frem i rapporten at det er stor forskjell på ordrestørrelsene, når det gjelder betalt trafikk.

For eksempel handler kunder som kommer fra Pinterest i snitt for ca.1325 norske kroner. Det er mer enn det dobbelte som Facebook, der den gjennomsnittlige ordreverdien ligger på 594 kroner.  

For kunder som kommer fra Instagram handles det i gjennomsnitt for 886 kroner per ordre, mens det for Snapchat ligger i snitt på 491 kroner.

Høyest konverteringsrate

Når det kommer til konverteringsrate er det dog Facebook som driver mest trafikk. Derfor generer denne plattformen flest ordre totalt sett. 

- Selv om Instagram og Pinterest driver forholdsvis lite trafikk, understreker de høye gjennomsnittlige odreverdiene det store potensiale de har for motebutikker, sier Jim Löfgren, daglig leder i Nosto, i en pressemelding. 

Organisk vs. Betalt 

Rapporten opplyser også at det er stor forskjell på organisk og betalt trafikk. Kundene som kommer gjennom betalte annonser handler gjerne for mer penger, enn de gjør gjennom organisk trafikk.

Samtidig er konverteringsraten høyest for organisk trafikk, og det er derfor mer sannsynlig at disse kundene gjennomfører et kjøp. 

- Idag er konverteringsfrekvensen relativt lav, hvilket gjør at kanalene risikerer å primært bli brukt til merkevarebygging. Potensiale finnes, men spørsmålet er om Pinterest lykkes med utfordringen ved å bygge bro mellom inspirasjon og kjøp, og bli en ledende inntektskilde for motebransjen fremover, akkurat som Instagram har gjort den siste tiden, sier Löfgren. 

Del artikkel: