Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ung netthandelsekspert: - Nettbutikker som ikke bruker Instagram aktivt treffer ikke meg

Ung netthandelsekspert: - Nettbutikker som ikke bruker Instagram aktivt treffer ikke meg
Digitrolls nye eksperter innen netthandel: Fra venstre: daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl, Denise Molo Candelario, Anna Brandsdal og Silje Unnvik.
Foto: Arvid Steen, Digitroll
therese.karlsrud.haugen

Kvinner i tyveårene bruker Instagram som søkemotor til produkter og nettbutikker.

ANNONSE

Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i vår hverdag, og påvirker også i stor grad hva vi handler og hvordan. 

Det varierer naturlig nok hvor de ulike aldersgruppene befinner seg mest, men dersom unge kvinner er målgruppen din er det ingen tvil om hvor du må være nå.  

- Bomturer skjer ikke lenger

I webbyåret Digitroll sitt nye ekspertpanel bestående av en gruppe BI-studenter i tyveårene, kartlegges det nå hvorfor unge mennesker handler så mye på nett, og hvordan de foretrekker å gjøre dette.

Les også: Nettbutikk-utvikler henter inn 20-åringer fra BI til ekspertgruppe

Tre av kvinnene fra ekspertrådet har snakket ut i podkasten Digitroll Snakk om hvordan de bruker nettet til å handle, og hvor nettbutikkene må være for å finne dem.

- Vi, altså unge kvinner i tyveårene, har hverken tid eller gidder å gå i fysiske butikker på måfå. Jeg handler på nett. Om jeg skal ut i en fysisk butikk, så sjekker jeg på nett at varen finnes, og bruker "klikk og hent". Bomturer skjer ikke lenger, sier Silje Unnvik, en av netthandelsekspertene hos Digitroll.

Instagram som søkemotor

Ikke nok med at det må være flyt mellom fysiske butikker og nettbutikker, men det er også viktig å integrere Instagram og andre sosiale medier i omikanalen. Særlig i motebransjen.

Også i den globale undersøkelsen “Fashion on the go” kommer det frem at Instagram og Pinterest er de sosiale plattformene, som genererer størst ordre for nettbutikkene.

For de unge menneskene har Instagram blitt en slags ny søkemotor for nye produkter og nettbutikker, da inspirerende bilder av antrekk og livsstilsprodukter ofte blir et springbrett for å handle.   

- Vi snakker ofte om "innkastere og omnikanaler" i vår bransje. Det betyr at du må være til stede i flere kanaler, og ha en naturlig flyt mellom kanalene. Etter podkasten "Instagramresepten" bør de fleste skjønne at dersom du ønsker 20-30-åringer inn i butikken din, må du ta Instagram-kanalen på alvor. Jeg tror mange av lytterne vil bli veldig overrasket over hvor sterk innkaster Instagram er i denne målgruppen, sier Patrick Dahl, daglig leder i Digitroll.

- Jeg er hele tiden på Instagram

Ekspertene mener dog at norske nettbutikker henger noe etter her, og at de utenlandske aktørene er mer nytenkende og tidligere ute med nye trender. Derfor legges ofte handelen inn hos aktører som Nelly og Zalando, sier kvinnene i podkasten.

- Jeg er hele tiden på Instagram. Nettbutikker som ikke bruker Instagram aktivt som inspirasjons- og salgskanal treffer ikke meg, sier Anna Brandsdal, også netthandelsekspert i Digitroll.

Del artikkel: