Flere familieeide investerinsgselskaper, som Stenshagen Invest, Rasmussengruppen, Varner og Astrips Factum, har tro på Karl Munte-Kaas og Kolonial.no og skyter inn penger i en ny emisjon.
Dette skjer bare måneder etter at Rema 1000 kjøpte 10 prosent av Kolonial.no for rundt 20 millioner kroner, noe som ifølge Finansavisen priset selskapet til 200 millioner kroner.
Stor omsetning - rødt i bunn
Per i dag omsetter Kolonial, no for 10 millioner kroner i uken - en tidobling på ett år.
Men selv om omsetningstallene øker er det fortsatt smalhans i andre enden.
I fjor endte de opp med et underskudd på 25 millioner kroner etter å ha omsatt melk, brød og andre kolonialvarer for 75 millioner kroner.
Til Finansavisen sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder og en av gründerne bak selskapet, at de vil gå med ytterligere underskudd i år, og at de med stor sannsynlighet gjør det samme neste år.
- Men fra 2018 og utover regner vi med å gå med overskudd, sier han til avisen.
LES OGSÅ: To ting vil avgjøre om mathandel på nett blir en suksess eller fiasko
Kolonials argeste kritiker
Odd Gisholt, høyskolelektor ved BI, har gått Munthe-Kaas & Co i rette ved gjentatte anledninger.
Kolonial.no har klart å øke omsetningen til 400 millioner kroner på fire år. Et tall mange vil hevde er bra. Men Gisholt minner om at de gikk 25 millioner i minus i fjor. Noe han på ingen som helst måte mener er godt nok.
- Du mener Stenshagen, Varner, Rasmussengruppen og Astrup tror på julenissen? spør Finansavisens journalist.
- Nei, de tror på Kong Karl, som har kjørt et PR-show i alle disse årene. Det blir ikke butikk av 350 mann i arbeid, 14 000 kvadratmeter med lagerplass og 30 hentepunkter. Han må omsette for minst to milliarder kroner. De nye investorene må vente i hvert fall fem til ti år før det skjer, svarer Gisholt.
LES OGSÅ: Handelsekspert: - Jeg har dessverre ikke tro på at matkasser er en farbar vei
(Foto: Kolonial.no)