ANNONSE

Åtte av ti nordmenn mener nøkkelen er lokale virksomheter

Derfor ønsker kundene å handle direkte fra merkevarene
Det er blitt viktigere for det norske folk å støtte de mindre og lokale virksomhetene siden pandemien brøt ut.
Istock
Linn Adine Andersen

En undersøkelse fra PayPal viser dugnadsånden i det norske folk.

ANNONSE

PayPal har gjennomført en undersøkelse som viser hvordan coronaviruset har påvirket forbrukerne i Europa. I Norge viser tallene at nordmenn tydelig føler et personlig ansvar, og hele 78 prosent mener at nøkkelen til å komme seg ut av krisen er å støtte nettopp sine lokale virksomheter.

I undersøkelsen kommer det frem at 66 prosent av nordmenn er bevisste på fellesskapet og viktigheten av å samarbeide, og 59 prosent føler et ansvar for å støtte de lokale virksomhetene.

LES OGSÅ: Ny meningsmåling: Hver femte nordmann har fått dårligere råd

Mens lojaliteten til de store merkevarene fortsatte i løpet av nedstengningen, la nordmenn sin elsk på små- og mellomstore bedrifter. Av de norske respondentene i den omfattende undersøkelsen, svarte 67 prosent at de valgte lokale butikker da landet stengte ned. Til sammenligning valgte 45 prosent de store forhandlerne, skriver PayPal i en pressemelding.

LES OGSÅ: Over én milliard kroner betalt berøringsfritt hos Coop de siste ukene

Også viktigheten av kontaktløs betaling er blitt svært tydelig siden pandemien brøt ut. Tallene i undersøkelsen viser at 52 prosent av nordmenn ønsker å unngå å ta på kortleseren når de handler, og hele 72 prosent er nå åpne for å prøve nye, kontaktløse betalingsmetoder i butikk.

Del artikkel: