Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Autostore nære 7 milliarder i inntekter: “Sterk konkurranseposisjon”

Mats Hovland Vikse, CEO i Autostore // Foto: Autostore
Resultatet før skatt viser over 50 millioner dollar i fjerde kvartal.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Onsdag morgen står Autostore klare med en rykende fersk rapport for fjerde kvartal, og dermed også helåret 2023.

Fjorårets siste kvartal skal ha vært nok en sterk periode for selskapet hvor både inntekter og resultater øker mot fjoråret.

Vi fortsatte å oppleve høy aktivitet i markedet i fjerde kvartal, og vi økte ordreinngangen vår med 7 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i fjor. Kvartalet var også det andre på rad med sekvensiell vekst i ordreinngang, sier Mats Hovland Vikse, CEO i Autostore, i en kommentar til rapporten.

ANNONSE

Dobler driftsresultatet

I kvartalet økte inntektene 176,3 millioner dollar, en vekst på 19,5 prosent fra 147,5 millioner samme periode året før.

Samtidig endte driftsresultatet på 63,1 millioner dollar, og resultatet før skatt på 50,5 millioner dollar. Dette er økninger på henholdsvis 102 og 50 prosent mot samme periode i fjor.

Autostores forretningsmodell er enkel og fleksibel basert på et lite antall standardiserte moduler. Kombinert med strategiske prisendringer og konstant optimalisering av innkjøp og drift, underbygger dette vår evne til å fortsette å levere et meget høyt bruttomarginnivå på 69 prosent og en ebitda-margin på et bransjeledende nivå på 48 prosent, sier Hovland Vikse.

For helåret 2023 ender Autostores inntekter på 645,7 millioner dollar, en vekst på 10,6 prosent fra 2022. Det justerte driftsresultatet (ebitda) viser 308,5 millioner dollar, opp fra 237,5 millioner dollar året før. Inntektene for helåret tilsvarer 6,89 milliarder norske kroner med dagens kronekurs.

Autostore soper inn flest inntekter fra Europa, ekskludert Norge og Tyskland. Etter Europa følger USA som deres desidert største marked. Hovland Vikse legger til at selskapet er optimistisk for videre vekst i fremtiden, og trekker blant annet frem deres samarbeid med DHL som et høydepunkt fra fjoråret.

Det er et godt eksempel på hvordan vi, sammen med våre partnere, kan jobbe sømløst med kundene våre for å optimalisere effektiviteten av deres varehus-nettverk, sier Hovland Vikse, før han fortsetter:

Vi forblir svært trygge på Autostores evne til å vokse med markedet samtidig som vi øker markedsandelen vår og leverer bærekraftig høye marginer ved å utnytte vår sterke konkurranseposisjon, ledende produktportefølje, effektiv driftsmodell og bred markedsrekkevidde.

Del artikkel: