Byggmax' Q2 2024 (2023)
- Omsetningen endte på 2 milliarder svenske kroner (2,2)
- Driftsresultatet øker til 170 millioner (158)
- Resultatet endte på 108 milioner (117)
I tillegg til lavere kostnader forklares resultatforbedringen av en høy bruttomargin. Et vellykket sortiments- og innkjøpsarbeid, samt at etterspørselen i kvartalet i større grad enn normalt har vært rettet mot produkter med høyere marginer, ligger bak den sterke bruttomarginen, kommenterer Karl Sandlund, administrerende direktør i Byggmax.
EBITA-marginen øker fra 7,8 til 8,8 prosent i årets Q2 sammenlignet med i fjor.
Omsetningen i Sverige beløper seg til 1 548 millioner svenske kroner, mens øvrige markeder (Norge, Finland og Danmark) leverer en samlet omsetning på 559 millioner. Ser vi på første halvår har omsetningen i de øvrige markedene sunket 10,8 prosent mot første halvår 2023, og 4,9 prosent i hjemlandet Sverige.
Høy kundetilfredshet
I perioden har Byggmax åpnet to nye butikker, en i Norge og en i Sverige.
Totalt teller byggevarekjeden 213 butikker og 23 showrooms, hvorav 60 butikker 3 showrooms ligger i Norge. 12 av disse butikkene er Right Price Tiles-butikker, som Byggmax kjøpte for tre år siden.
Parallelt med at vi åpner nye butikker jobber vi kontinuerlig med å gjøre disse mer inspirerende for våre kunder samtidig som vi kan sikre en effektiv drift. Resultatet av dette sees blant annet i en veldig høy kundetilfredshet i butikk i løpet av kvartalet, sier Sandlund.
Det betyr imidlertid ikke at nettbutikken er glemt. I perioden skal Byggmax ha videreutviklet sortimentet på nett, et naturlig nok pågående arbeid nå som høysesongen for hjemmefiksing er her.
Med et tydelig operasjonelt fokus, oppgraderte butikker og påfylte lagre er vi godt forberedt, runder Byggmax-sjefen av.