Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Be:Eco gir deg sine beste SoMe-tips

Daglig leder Severin Wedeld og innkjøps- og PR-ansvarlig Amanda Villaruel i Be:Eco.
Ehandel
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Nettbutikken sverger til sosiale medier når det kommer til markedsføring.

ANNONSE

Nettbutikken Be:Eco har travle dager for tiden, og opplever en omsetningsøkning på omtrent 20 prosent sammenlignet med siste halvdel av marsmåned i fjor.

Vi er godt vant med å jobbe stort sett hele tiden og sånn sett går dette helt fint. Men vi er ekstremt sårbare hvis noen av oss skulle havne i karantene. Be:Eco kjører derfor en hard linje med kun ett menneske fysisk tilstede på jobb til enhver tid, og har ekstra strenge rutiner rundt pakking og hygiene, sier Severin Wedeld, daglig leder i Be:Eco til Ehandel.

Videre forteller han at selv om dette påvirker den vanlige leveringskvaliteten, har de foreløpig har full kontroll. Be:Eco selger produkter som skal gjøre det enklere å leve et miljøvennlig og tilnærmet emballasjefritt liv, og sverger til sosiale medier når det kommer til markedsføring.

Nettbutikken erfarer at tilstedeværelse i sosiale medier ofte er undervurdert eller nedprioritert, og understreker at sosiale medier både kan være en salgs- og informasjonskanal som bidrar til merkevarebygging.

God markedsføring på sosiale medier krever kontinuitet, variasjon og en unik stemme eller stil som følgerne dine kjenner igjen, sier Amanda Villaruel, innkjøpsansvarlig og PR-ansvarlig i Be:Eco, til Ehandel.

Be:Ecos tre beste SoMe-tips

Her kommer Be:Ecos tre beste tips til hvordan du kan gjøre det bedre i sosiale medier:

  1. Tillit

    Be:Eco netthandleri bruker innholdsmarkedsføring aktivt på både Instagram og Facebook. For å nå en stadig mer krevende kundegruppe anbefaler absolutt denne typen markedsføring. Krevende i den forstand at et salg krever tillit. For å skape tillit, må du kjenne målgruppen din og gi merverdi ved f.eks å dele kunnskap og inspirasjon. Kunden må føle seg trygg på deg og din bedrift. Tillit bidrar til å skape stamkunder.

    Tilførsel av nye kunder er selvfølgelig viktig for å vokse, men å bygge en god base med fornøyde stamkunder gir deg både stabilitet og legitimitet. Du kan bli en seriøs aktør i markedet med positiv «word of mouth».

  2. Variasjon

    Etter vår erfaring er folk flest gått rimelig lei av det klassiske «selgerspråket» ettersom folk stadig blir eksponert for produkter og salgspitches i hverdagen. Som nettbutikk, er det selvfølgelig viktig å fremme produktene sine, men din bedrift bør også tørre å ikke selge. Kanskje du også kan dele ting som relevante nyheter med følgerne dine eller gi dem innblikk i hvem som står bak nettbutikken og hvordan dere jobber?

    Del kundeinspirasjon slik at følgere kan se hva andre har kjøpt. Ta en selfie av deg og en samarbeidspartner og si noe om formålet med treffet. Har du vært på stand - del det! La følgere og kunder bli bedre kjent med deg og din nettbutikk. Dette punktet bidrar til å skape tillit i forholdet mellom deg og potensielle kunder. Sosiale medier gir en mulighet til å få frem personligheten og engasjementet til menneskene bak bedriften, noe som gjerne ellers er litt vanskelig å formidle spesielt som ren nettbutikk.

  3. Tydelig kommunikasjon

    Formidle ett budskap om gangen, og ha i bakhodet når du skriver tekster eller lager video at folk har dårlig tid. Skal du fremme et produkt, dele inspirasjon eller komme med praktisk informasjon? Du kan ha mange innfallsvinkler når du skal promotere et produkt.

    Eksempelvis når Be:Eco skal fremsnakke bivokspapir, kan den ene innfallsvinkelen være hva det erstatter på kjøkkenet nemlig plastfolie (miljøperspektivet). En annen innfallsvinkel kan være hva bivokspapir er og trekke frem egenskaper som hvorfor dette er så nyttig for kunden (praktisk perspektiv).

    Tydelig kommunikasjon innebærer også å snakke direkte til den du kommuniserer med og bruk «du», «deg» og lignende.

Del artikkel: