Be:Eco har siden 2017 drevet nettbutikk av miljøvennlige produkter. Nå kan de melde om en omsetning på 3,75 millioner kroner for 2020.
Vi har tatt en prat med innkjøps- og PR-ansvarlig i Be:Eco, Amanda Villaruel, for å høre hvordan det siste drøye året har vært for dem.
Heldigvis spesialiserer Be:Eco seg på forbruksvarer, så vi har vært heldige og har ikke vært hardest rammet. Vi som importerer varer merket dog umiddelbart kollapsen i kronekursen i mars 2020, i tillegg kom en kraftig økning i fraktkostnader. Da valgte vi å sitte på gjerdet til kronekursen ble litt bedre, og gjorde mange tøffe vurderinger rundt prioriteringer av innkjøp, forteller Villaruel til Ehandel.
Selskapet forsøkte å absorbere det meste av de økte kostnadene selv, og privathandelen på nett skal stort sett ha gått greit. Be:Eco består av de to gründerne Villaruel og Severin Wedeld. Sammen har de måttet omstille seg i 2020.
Vi har tatt inn andre typer produkter og markedsført oss hardere. Omsetningen har deretter tatt seg opp siden senhøsten 2020, særlig siste halvåret i 2021. Det kan virke som at folk har vent seg til å bestille mer på nett. Nå som flere er vaksinerte og samfunnet er gjenåpnet, er det færre som holder tilbake på shopping. Og det merker vi, sier Villaruel.
Selskapet har før pandemien gjort større salg på stands og festivaler. Totalt endte omsetningen på 3,75 millioner kroner i 2020, hvor en fremgang mot privatkunder gjorde noe opp for manglende omsetning ved nettopp festivaler og stands.
"Brukt er kult" og veldedighet
Netthandleriet ønsker å være "mer enn" en nettbutikk. I tillegg til at duoen deler oppskrifter, tips og DIYs på nettsiden, har de opprettet de to konseptene "Brukt er kult" og "Be:Eco+Veldedighet=Sant".
Be:Eco startet Brukt er Kult høsten 2020, som følge av at vi ønsket å bidra mer til sirkulærøkonomien og oppfordre flere forbrukere til å gjenbruke. For å unngå grønnvasking i bransjen, er det viktig å "gjøre som man sier", og ha integritet i arbeidet. I denne sammenheng betyr det at vi vil bidra til et redusert og smartere forbruk i samfunnet. Derfor har vi rettet deler av forretningsmodellen mot akkurat brukte produkter, sier Villaruel.
Responsen har vært stor på det nye konseptet. I følge Villaruel er de stort sett utsolgte for de brukte produktene.
Brukt er Kult tilfører også noe unikt til bedriften vår, som ingen konkurrenter kan kopiere eksakt. Vi velger selv hva vi tar inn, og har 100 prosent kontroll over hva som blir solgt. Også hjelper det å ha god smak, sier Villaruel.
Samtidig som Brukt er Kult rullet ut, startet Be:Eco også sine bidrag til veldedighet. Også her mottar de nærmest utelukkende positive tilbakemeldinger fra både kunder og samarbeidspartnere.
Be:Eco og veldedighet startet også høsten 2020. Som bedrift mener vi at det er viktig å ta samfunnsansvar og fordele goder, dersom økonomien i bedriften tillater det. En veldedighetsmodell er også en konkurransefordel. Gjennom veldedighetsmodellen vår har vi donert en prosentandel av omsetningen til utvalgte seriøse organisasjoner. Til nå har vi donert til NRKs TV-aksjon og Fontenehus Norge, forteller Villaruel.
LES OGSÅ: Helthjem økte med 234 millioner: "Perfekt posisjonert for videre vekst"
I løpet av 2021 har gründer-duoen en kraftig ekspansjon av sortimentet, som mål. De skal ta flere markedsandeler, og bruktkonseptet skal bli en mer integrert del av netthandleriet. Først er sommeren på trappene - og da handler det om god timing.
Hittil har omsetningen vært økende i sommerhalvåret ved hjelp av interessant sortiment, rask levering og sterk markedsføring. Hjemlevering via Bring har vært økende på grunn av pandemien. Netthandel handler også om god timing. Nå er det fokus på for eksempel økologisk solkrem, grillmat og turutstyr, sier Villaruel.