Siste søndag i oktober delte nettbutikken Be:Eco nyheten om at de velger å legge ned. En vanskelig og tung, men allikevel riktig avgjørelse forteller de to gründerne bak suksessen.
Ehandel har ved flere anledninger skrevet om selskapet som, gjennom sin lidenskap for bærekraft og miljøvennlige løsninger, har driftet en nettbutikk fra null til nærmere fire millioner i omsetning de siste årene.
Da vi startet Be:Eco tidlig 2017 red vi på en god bølge som bedrift. Timingen var eksepsjonell god, vi hadde et unikt og godt sortiment, og vi var aggressive på markedsføringen. Med et sterkt klima- og miljøengasjement i bunn, vant vi hjertene til mange nordmenn, som fortsatt er våre kunder fem år senere, forteller Amanda Villaruel, med-gründer i Be:Eco, til Ehandel.
Det er nemlig ikke tvil om at det er den sterke markedsendringen som ligger til grunn for valget om å avvikle selskapet. De store butikkjedene vil, i følge Villaruel, dominere det grønne markedet innen kort tid.
Vi bak Be:Eco har studert markedet en stund og ser at segmentet for “bærekraftige produkter” tetter seg i meget høyt tempo. Å avvikle Be:Eco er en strategisk beslutning om å trekke oss ut av markedet før det blir helt mettet og dominert av de store butikkjedene. Mange av disse kjedene har peilet seg inn på bærekraft og selger noen av de samme varemerkene som oss, og/eller har laget billige kopier som ikke nødvendigvis er produsert etisk. Vi gir oss mens leken er god. Timingen er helt perfekt til det, synes vi, sier Villaruel.
Sammen har Villaruel og med-gründer Severin Wedeld de siste fire årene sendt ut over 25.000 pakker til sine kunder. Selskapet har opparbeidet seg en trofast fanskare med 14.500 følgere på Instagram.
Vanvittig omsetning siden nyheten brast
Siden nyheten om avviklingen ble annonsert har Be:Eco kjørt salg i nettbutikken - og omsetningen de siste dagene har ifølge Villaruel vært vanvittig. Dette er vinn-vinn for kundene, og ikke minst selskapet som trenger å tømme lagerhyllene.
Planen om å avvikle netthandleriet har vi tenkt på lenge. Det som førte til at vi valgte å stenge ned akkurat nå er timingen opp mot å få med seg julerushet og frister for når vi skal si opp lager, plattformen for nettbutikken osv. Julerushet er en utmerket tid til å tømme varelageret og samtidig gi kunder mulighet til å sikre seg mer miljøvennlige julegaver til en lavere pris, sier Villaruel.
LES OGSÅ: Doblet omsetningen det andre året: Slik driver Be:Eco miljøvennlig nettbutikk fra A til Å
Som en liten nisje-butikk i netthandelsverden er det mange utfordringer å støte på. Ved å trekke seg ut av det Villaruel beskriver som et mettet marked, vil Be:Eco være tro mot sine verdier om å forhindre overforbruk, også av miljøvennlige produkter.
Be:Eco ønsker ikke å stimulere til overforbruk av miljøvennlige produkter heller. Da blir bærekraftsegmentet like ille som segmentet som selger vanlige husholdningsprodukter. Vi synes det er viktig å ha gode verdier i bunn og være tro mot verdiene, sier Villaruel, og fortsetter:
Det finnes mange eksempler på bedrifter som sklir helt ut av nisjen sin, kun for å jage omsetning. Vi er ingen tilhenger av denne måten å drive business på. Be:Eco sitt mål har hele tiden vært lavere og smartere forbruk blant nordmenn.
Om andre, lignende nettbutikker mener gründeren at man mest sannsynlig vil møte flere utfordringer ved skalering. Det er enkelt å starte en nettbutikk, men vanskelig å få den til vokse, forteller gründeren, som mener de små må bli en del av "støyen" i sosiale medier om man skal skille seg ut.
Hva er så planene deres videre?
Etter avviklingen skal vi ta oss en etterlengtet lang ferie. Vi ønsker å jobbe med klima/miljø/etikk i en eller annen form, men vi har ikke spikret noe enda. Det miljøbevisste levesettet kommer vi til å videreføre. Jeg kommer til å dele miljøvennlig inspirasjon på min nyopprettede Instagram profil @beeco_amanda, sier Villaruel.
Hva sitter dere igjen med etter disse fem årene?
Et krevende spørsmål. Det beste minnet er møtet med menneskene; kunder, samarbeidspartnere og leverandører. Dette er en varm og koselig nisje å operere i der alle ønsker det samme, nemlig en miljøvennlig hverdag. Engasjementet for klima- og miljøsaken vi har sett blant våre kunder er solid og ekte. Akkurat det verden trenger for å kunne gjøre hverdagen grønnere, sier Villaruel.
Verdifull erfaring innen netthandel, teknisk erfaring og salgsstrategier tas med videre i eventuelle jobbsammenhenger. I tillegg setter duoen pris på innsikten de har fått i målgruppens forbrukeratferd.
Vi har også sett baksiden av bransjen, nemlig grønnvasking og har sett tegn til dette hos noen konkurrenter og de store butikkjedene. Men det har stort sett vært positivt å drive Be:Eco netthandleri, med hardt arbeid og genuint engasjement, avslutter Villaruel.