Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bergans om forbudet mot skjult reklame – ”kan skje glipper”

Foto: Bergans
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Setter pris på at Forbrukertilsynet holder annonsørene på tå hev.

ANNONSE

Tidligere denne uken delte Forbrukertilsynet en liste over 47 aktører som har brutt forbudet mot skjult reklame – og dermed vil motta et brev fra tilsynet med beskjed om å ta grep og overholde reglene som gjelder ved bruk av ambassadører og influensere i markedsføringen.

Én av mottakerne av dette brevet var Bergans, som forteller at de oppfordrer alle de jobber med til å alltid merke i henhold til Forbrukertilsynets retningslinjer.

Vi tenker det er flott at Forbrukertilsynet har tilsynsaksjoner som bidrar til å gjøre oss, andre annonsører og våre samarbeidspartnere enda mer bevisste og enda flinkere til å merke riktig. Vi har gode rutiner for informasjon rundt merking både i kontrakter og briefer, og vi opplever i de aller fleste tilfeller at våre samarbeidspartnere er flinke til å merke innleggene i henhold til retningslinjene. At det kan skje glipper har vi forståelse for og vi ønsker å følge opp dette enda tettere enn vi allerede gjør i dag, forteller Anders Steen Nessem, Brand Communication Manager, til Ehandel.

LES OGSÅ: Forbrukertilsynet ut mot 47 aktører – brøt forbud mot skjult reklame

Forbrukertilsynets aksjon på sosiale medier avdekket flere forhold for influensere og ambassadører for ulike annonsører ikke merket sine sponsede innlegg godt nok. Det ble påpekt at det alltid er annonsørens ansvar at innleggene merkes etter kravene, men også påvirkerne som har publisert markedsføringen har mottatt en kopi av brevet.

Bergans forteller videre at de har flere punkter i både samarbeidsavtaler og briefer som omhandler hvordan man skal merke innholdet riktig. Selskapet lenker dessuten til sider hvor man kan finne mer informasjon, dersom man har flere spørsmål rundt riktig merking av innleggene på sosiale medier.

Vi opplever at vi har lagt til rette på en god måte i alle ledd av våre samarbeid og at vi har gode rutiner på merking av innhold. Vi kommer naturligvis til å minne alle våre samarbeidspartnere på viktigheten av å merke riktig, igjen. Vi ønsker å følge regelverket på en god måte, sier Nessem.

LES OGSÅ: Forbrukertilsynet varsler milliongebyr til flere nettbutikker

Del artikkel: