Etter at netthandelen de siste fire kvartalene har hatt en økning på minimum 40 prosent, må det kunne sier at netthandelsboomen har stabilisert seg. Første kvartal 2021 viste tallene en vekst på hele 89 prosent, til sammenligning mot andre kvartal 2021 - hvor økningen er på beskjedne 8 prosent. Dette viser en undersøkelse fra Salesforce.
At veksten i e-handel har flatet ut dette kvartalet viser at netthandelsboomen har stabilisert seg, og at forbrukervanene som ble dannet under pandemien har kommet for å bli, sier norgessjef i Salesforce, Per Haakon Lomsdalen, i en pressemelding.
I undersøkelsen kommer det blant annet frem at vi i Norden brukte mer penger per handel, og at mobilen fortsatt er netthandlernes foretrukne verktøy. I snitt per handel betalte vi i andre kvartal i år 958 kroner per handel, sammenlignet med 828 kroner samme periode i fjor.
Etter hvert som forhandlere nå starter forberedelsene til julehandelen, indikerer dette at de bør fortsette å legge vekt på å skape gode og personlige handleopplevelser online, og legge til rette for å håndtere potensielle utfordringer rundt forsyningskjeden og prisvekst, sier Lomsdalen.
57 prosent av alle bestillinger på nett kom fra mobiltelefonen. Det vises også til en nedgang i trafikk, med -5 prosent, og bestillinger, med -10 prosent, for Q2 i år, sammenlignet med fjoråret.
Undersøkelsen måler digitale trender innen e-handel blant mer enn én milliard forbrukere, som har handlet i over 2200 nettbutikker i 54 land, inkludert Norge.