Tidligere i august lanserte kleskjeden Only, eid av danske Bestseller, en konkurranse på sin Instagram-konto Onlynorway, som har over 34 000 følgere.
Vinneren av konkurransen ville få muligheten til å tømme en Only-butikk på 30 sekunder – altså skulle vinneren, sammen med en venn, plukke så mange plagg man klarte i løpet av et halvt minutt.
Det var MinMote som først omtalte saken. Noen timer etter at avisen tok kontakt med kleskjeden i Norge ble Instagram-posten slettet. Før dette rakk dog miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender å legge igjen en kommentar på innlegget som fikk over 13 000 likerklikk og 23 000 kommentarer.
Nei takk, vi står over! Denne konkurransen sender helt feil signaler. Vi trenger ikke hodeløs shopping på 30 sekund. Vi trenger å skru ned tempoet, kommenterte miljøorganisasjonen.
"Vil avstå fra et slikt innlegg i fremtiden"
Kles- og motebransjen står unektelig for en stor andel klimagassutslipp og selskapet skriver selv følgende på egne nettsider:
Vår virksomhet vil ha en positiv innvirkning på planetens klima i hele verdikjeden vår ved å fjerne flere klimagasser enn vi slipper ut. For å minimere avfall og holde ressursene i bruk, vil vi prioritere effektivitet og gjenbruk av ressurser på alle nivåer, fra fiber til vann og kjemikalier til post-forbruker.
Da kan man lure på hva målet med en slik kampanje var – og om dette er et konsept selskapet vil videreføre.
NÃ¥r Netthandel kontakter Bestseller blir vi besvart med samme kommentar som MinMote.
Framtiden i våre hender har et godt poeng, og vi er helt enige. Man skal sette pris på tøyet sitt og man skal bruke det mest mulig. Hvis noen misforstår og tolker det som at nye klær må erstatte det du allerede har, beklager vi selvfølgelig det, for det er på ingen måte tilfellet.
Hvis det ikke er tydelig eller skinner igjennom, så vil vi gjerne presisere det. Vi vil selvfølgelig også avstå fra et slikt innlegg i fremtiden, slik at intensjonen vår ikke blir misforstått, sier Runa Juul Bay, Marketing & Campaign Manager hos Bestseller v/ Only Brand Management, til Netthandel.
Bay bekrefter dessuten at dette ikke er et nytt konsept, samt at man ikke vil benytte det flere ganger i fremtiden.
Vi sitter igjen med følgende spørsmål: Har kanselleringskulturen fått et større grep om retailbransjen?