Tekniske problemer førte til at betalinger ble dratt to ganger, da svenske kunder skulle bruke Klarna i forrige uke. Nå viser det seg at feilen ikke ligger på Klarnas side, men hos Nordea og Bankgirot.
Mandag morgen, den 26 juli, ble det rapportert fra våre kunder at noen ble debitert dobbelt for betalinger den 21. juli, opplyser Klarna i en pressemelding.
LES OGSÅ: Klarna med nytt milliardoppkjøp - kan kjøpe tysk gigant
Etter en utredning og samtaler med partnere viser det seg at Nordea og Bankgirot har hatt tekniske problemer med systemet for bankgiro. Problemet berører altså betalinger som ble håndtert den 21. juli og skal ikke ha vært et pågående problem.
Nordea skal også ha hatt tilsvarende problemer i juni, der blant annet VG omtalte at transaksjoner gjort med bankkort ble registrert to ganger.
Vil vurdere kompensasjon
Klarna presiserer at forrige ukes hendelse er utenfor dere system, som gjør at de ikke har informasjon om hvem som er rammet, til hvilket beløp eller hvilken betaling det gjelder. De hjelper likevel til med å løse situasjonen.
Vi håper at tilbakebetalingene kommer til og gjennomføres så fort som mulig, for å minimere de negative konsekvensene. Vi kommer også til å snakke med Nordea/Bankgirot om kompensasjon for de kundene som er rammet når prosessen er avsluttet, skriver Klarna videre.
Det er usikkert hvor mange som er rammet, men Klarna mistenker at det kan gjelde flere tusen. Det er ingen indikasjon på at problemene har påvirket norske forbrukere.