Tekniske problemer førte til at betalinger ble dratt to ganger, da svenske kunder skulle bruke Klarna i forrige uke. NĂ¥ viser det seg at feilen ikke ligger pĂ¥ Klarnas side, men hos Nordea og Bankgirot.
Mandag morgen, den 26 juli, ble det rapportert fra vĂ¥re kunder at noen ble debitert dobbelt for betalinger den 21. juli, opplyser Klarna i en pressemelding.
LES OGSÅ: Klarna med nytt milliardoppkjøp - kan kjøpe tysk gigant
Etter en utredning og samtaler med partnere viser det seg at Nordea og Bankgirot har hatt tekniske problemer med systemet for bankgiro. Problemet berører altsĂ¥ betalinger som ble hĂ¥ndtert den 21. juli og skal ikke ha vært et pĂ¥gĂ¥ende problem.
Nordea skal ogsĂ¥ ha hatt tilsvarende problemer i juni, der blant annet VG omtalte at transaksjoner gjort med bankkort ble registrert to ganger.
Vil vurdere kompensasjon
Klarna presiserer at forrige ukes hendelse er utenfor dere system, som gjør at de ikke har informasjon om hvem som er rammet, til hvilket beløp eller hvilken betaling det gjelder. De hjelper likevel til med Ă¥ løse situasjonen.
Vi hĂ¥per at tilbakebetalingene kommer til og gjennomføres sĂ¥ fort som mulig, for Ă¥ minimere de negative konsekvensene. Vi kommer ogsĂ¥ til Ă¥ snakke med Nordea/Bankgirot om kompensasjon for de kundene som er rammet nĂ¥r prosessen er avsluttet, skriver Klarna videre.
Det er usikkert hvor mange som er rammet, men Klarna mistenker at det kan gjelde flere tusen. Det er ingen indikasjon pĂ¥ at problemene har pĂ¥virket norske forbrukere.