LES OGSÅ: Byggevarekjempen skal bli størst i Norden – samler nettbutikkene i nytt konsern
Ikke en strategisk ressurs
Avgjørelsen om å selge Designkupp faller i tråd med konsernets allerede kommuniserte strategi om å styrke lønnsomheten gjennom "tilvekstinitiativ, konsolidering og effektivisering".
I vår reise for å bygge Bygghemma Nordic til den sterkeste posisjonen innen Home Improvement i Norden har vi besluttet at Designkupp AS ikke er en strategisk ressurs for BHG. Våre investeringer i å skape et Nordic Power House gjennom Bygghemma Nordic fortsetter, og salget av Designkupp er en viktig milepæl i denne prosessen, sier Mikael Hagman, sjef for Home Improvement hos BHG Group.
Tredobler virksomheten
Designkupp omsatte 125 millioner kroner i 2o23, med en EBIT-margin på rundt 3 prosent. Det er Brødrene A & O Johansen AS (AO), som fra før av driver Billigvvs og Lavprisvvs, som kjøper Designkupp til en prislapp på 70 millioner kroner.
Oppkjøpet av Vvskupp.no tredobler AOs virksomhet i Norge og øker AOs omfang. Ved å kombinere AOs digitale ekspertise med det kompetente lokale lederskapet fra Vvskupp.no ser vi frem til å videreutvikle VVSKupp.no samt AOs eksisterende nettbutikker. Vi er glade for å ønske Vvskupp.no og det norske teamet velkommen til AO, kommenterer Niels A. Johansen, administrerende direktør i AO.