Halvveis gjennom fjoråret dro den svenske influenseren Bianca Ingrosso igang sin nye e-handel, ANI-Jewels.se. Nettbutikken har hun gründet sammen med Lovisa Worge, Mikael Snabb og Jesper Matsch. Tomaj Sangchi, medgründer av smykkeselskapet Tom Hope, har tatt rollen som administrerende direktør og er i dag også deleier.
Som navnet røper selger altså selskapet smykker og nå har man gått gjennom tallene for første regnskapsår.
Omsetningen endte på nærmere 20 millioner kroner med et overskudd på 4,6 millioner de første syv virksomhetsmånedene, sier Sangchi til Ehandel og legger til:
Vi er veldig fornøyde med vårt første virksomhetsår. Vi har lykkes i å skape et sortiment som markedet setter pris på og vårt lille team har jobbet veldig hardt.
Er det noe dere ville gjort annerledes nå, med fasiten i hånda?
Det har vært vanskelig å estimere innkjøpene våre ettersom vi ikke har hatt noen sifre fra tidligere år. Nå, med fasiten i hånda, burde vi ha våget å gjøre større innkjøp og jobbe på flere kolleksjoner parallellt.
Selv om salget ruller på så merker selskapet det økonomiske miljøet.
Selvsagt kjenner vi på den økonomiske situasjonen. Det er dog vanskelig å klage år vi har overgått alle våre forventninger og gjort det med god lønnsomhet. I dårlige økonomiske tider tror vi at det er enda viktigere å levere god verdi til kunden.
Har influenser-markedsføringen gått som planlagt?
Jeg vil nok si at vi har gjort veldig mye mer enn bare influenser-markedsføring. I julen gjorde vi en riksdekkende utendørskampanje sammen med Klarna. Bianca Ingrosso og Lovisa Worges rekkevidde er i dag større enn bare Instagram. Der har vi merket en dårligere organisk rekkevidde, men det kommer ikke som en overraskelse.
Sangchi forteller videre at både logistikken og teknikken bak selskapet fungerer akkurat som den skal – uten noen bekymringer.
Selskapet har samtidig fått noe kritikk i media da noen kunder har vært misfornøyde med produktene. Ifølge Sangchi er det dog en veldig liten andel av produktene det er snakk om.
Med tanke på at vi har shippet flere titalls tusen ordre våre første syv måneder, er andelen produkter som ikke holder mål, ekstremt lav. Samtlige produkter som vi produserer kvalitetssikres på plass på fabrikken i Italia samt hos oss i Sverige. Vi har også lagt stor vekt på å ha en eksepsjonelt god kundeservice som håndterer situasjoner raskt og oftest veldig generøst.
Hva planlegger dere nå, for 2023?
Planen for året er å fortsette å vokse på eksisterende markeder samtidig som vi bredder vårt sortiment av kvalitetssmykker. Vi arbeider enda nærmere med våre produsenter og fortsetter jobben som første svenske smykkeselskap i RJC (Responsible Jewelry Council), sier Sangchi.