Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bikket 50 millionersklassen og skal vokse gjennom retail: "Er veldig kapitalkrevende"

Sebastian og Alexander Salvesen Adams, gründerne bak Varsity Headwear. // Foto: Varsityheadwear.com
Vil etablere flere fysiske butikker.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Gründerbrødrene Sebastian og Alexander Salvesen Adams drar inn titalls millioner på capsene i Varsity Headwear.

Til E24 forteller Sebastian Salvesen Adams at USA er deres viktigste eksportmarked. Her vokser de raskere enn noe annet sted – og for øyeblikket selger brødrene capser i en popup-butikk New York for å teste markedet og samle data.

ANNONSE

Håpet er å etablere en permanent fysisk butikk i USA, men nøyaktig hvor vil ikke brødrene lande på før de har fått mer tid til å teste markedet.

USA er det viktigste eksportmarkedet for oss og vokser raskere enn de fleste andre. Det er et enormt marked, så nå er vi først her for å lære. Det er stor stas å komme til capsens hjemland, sier Adams til avisen.

Han opplyser videre at USA hittil i år står for cirka 37 prosent av salget i nettbutikken deres.  I disse dager er det fra en gammel aviskiosk på Manhattan at den norske caps-suksessen Varsity tester det amerikanske markedet.

50 millioners-klassen

I fjor bikket selskapet Fiftytwo AS 50 millioner kroner i omsetning. Driftsresultatet og resultat etter skatt viser henholdsvis -1,5 og -1,8 millioner kroner.

Det er investeringer som gjør at vi ikke går i pluss. Noe av det aller viktigste vi gjorde i fjor var å omstrukturere hele selskapet. Vi har gått fra å være en gründerbedrift til å organisere oss litt mer som et tradisjonelt vekstselskap, sier Adams.

Nettbutikken er blant investeringene som førte til røde tall på bunnlinja. Den er nå oppgradert med moderne systemer og rigget for internasjonal vekst.

I tillegg til popup-butikken i New York har selskapet fire andre midlertidige butikker: to i Kuwait, en på Oslo Lufthavn samt en på Aker Brygge i Oslo.

Dessuten har Oslo-brødrene funnet veien til Cannes, Kuwait og Saint-Tropez hvor det er etablert permanente butikker.

Vi har veldig tro på å vokse gjennom retail. Det er utrolig nyttig å møte kunder ansikt til ansikt, få direkte tilbakemeldinger og se hva de liker og eventuelt ønsker seg. Det er så mange fordeler med det. Utfordringen er at det er veldig kapitalkrevende. Du trenger mye penger for å bygge butikker og sikre deg avtaler, sier Adams til avisen.

Del artikkel: