






Farmasiets lager i Vestby rommer 8500 kvadratmeter.
Herfra sendes mellom 4000 og 6500 ordre hver dag.
Logistikkdirektør Ane Emilie Wisløff-Høgestøl ved eskestarteren.
P2P-løsningen muliggjør batch-plukking til flere kunder av gangen.
Kameraer følger hele tiden med, og sier i fra om en ordre trenger litt menneskelig oppmerksomhet. Her er det et produkt som stikker litt utenfor esken – og rett og slett bare må legges ordentlig nedi.
A-framen håndterer mellom 40-50% av Farmasiets ordrelinjer.
Det er ikke bare snart høysesong i e-handelen, men også forkjølelsesesong...
Logistikkmedarbeider Madelene Færøvig håndterer produkter som av ulike årsaker ikke kan plasseres i A-framen.
Produkter som må håndteres av logistikkmedarbeidere er til eksempel hudpleieprodukter i glassemballasje, eller produkter med tynn pappemballasje som lett kan gå i stykker.
Her tilpasses esken innholdet, slik at man frakter minst mulig luft per ordre.
De blå sensorene er kameraer som passer på at etikettene monteres på rett eske.
Markedsavdelingens smørebod – som vanligvis står på stranda eller kaia – er på vinteroppbevaring i lagerbygget.
Farmasiet tilbyr samme-dag-levering til kunder i Stor-Oslo alle dager unntatt lørdag.
Mens Farmasiet venter på det man håper blir en ny Apotekslov, er de nødt til å tilby et fysisk utsalgssted. Her kan i prinsippet altså kunder møte opp og legge inn en bestilling, men de må fremdeles vente på at ordren går gjennom logistikksystemet, som om de hadde bestilt på nett.
Sekvenseringsområdet: hvor alle medisinene som skal til en kunde blir plassert i en bane.
Her blir alle linjene fra A-framen som skal til en eske eller batch-plukkasse sluppet i esken/kassen.