Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Biletterspørselen øker - fikk 67 millioner besøk

therese.karlsrud.haugen

FINN viser hvilke biler nordmenn søker på og kjøper mest av.

ANNONSE

I andre kvartal i år var det over 67 millioner besøk inn til FINN bil, noe som er en vekst på nesten 6 prosent sett mot i fjor og en vekst på 22 prosent sett opp mot samme periode i 2019. Det meddeler markedsplassen i en pressemelding.

Vi så det rett før sommeren og vi ser det igjen nå - etterspørselen etter bruktbil er kjempehøy, og alt tyder på at mange nordmenn er på biljakt, forteller Eirik Håstein, leder for FINN motor, i en pressemelding.

Annonsetallene viste også en sterk vekst i tilbudet i bruktbilmarkedet. Nesten 200 000 annonser ble lagt ut i andre kvartal - som er rundt 14 prosent økning sammenlignet med samme periode i 2020.

2020 var et knallgodt bilår, men 2021 ser ut til å overstige fjoråret, noe trafikktallene for august også tyder på, forteller Håstein i FINN motor:

Før sommeren så man at det flatet litt ut, nordmenn skulle på ferie og mange var kanskje mer interessert i for eksempel båt. Trafikken inn til båt var nemlig på sitt høyeste i juli. Nå i august er imidlertid bilinteressen tilbake for fullt, og vi har sett en økning på tre prosent i trafikk i år sett mot august 2020.

Flest vil ha diesel

Håstein forteller at dieselbiler fortsatt er klart mest populært å kjøpe brukt på FINN, etterfulgt av bensinbil, elbil og hybridbil.

Dieselbiler har også vært mer populært i år enn i fjor viser tallene våre - og det ser vi på tiden det tar å selge. De siste månedene har det i snitt tatt 21 dager å selge en brukt bil på FINN, men hvis du skal selge en dieselbil så tar det kun 19 dager. Til sammenligning tar det i gjennomsnitt 25 dager å selge en elbil, forteller han.

FINN har dessuten fått på plass en kjøpsprosess der man kan gjøre alt fra å signere kontrakt og gjennomføre betaling til å ordne med eierskifte og signere forsikringsavtale i løpet av få minutter. Også for båtsalg finnes en digital kjøpekontrakt på FINN sin markedsplass.

Mest brukte søkeordene

På FINN bil er "campingvogn", "veteranbil" og "cabriolet" blant de mest brukte søkeordene, mens Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz er bilmerkene med flest sidevisninger. Og bilmerket det har blitt solgt mest av på FINN hittil i år er Volkswagen.

Men den mest sette bilannonsen på FINN hittil i år, er en litt annen type bil. Den mest populære bilannonsen så langt i 2021 - med over 400.000 visninger - er en Koenigsegg CCR fra 2008 til den svimlende summen av 15 millioner kroner.

Det er helt klart mange som bruker mye tid på å drømme seg bort og se på fine biler på FINN, og det er veldig ofte vi finner en luksusbil på topplisten over de mest sette annonsene, sier Håstein.

Del artikkel: