Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Black Fridays første timer: Ser en økning på 10 prosent

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.
Foto: Klarna Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Innkjøp av julegaver for alvor er i gang".

ANNONSE

Det er Black Friday og tilbudene frontes i mang en nettbutikk. I Norge ser man en økning på 10,13 prosent i antall ordre, sammenlignet med fjoråret. Dette gjelder i perioden mellom kl.00:00 i natt og frem til klokken 08:00 på morgenen denne svarte fredagen.

Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge, synes det er gøy å se at Black Friday fremdeles er en viktig shoppingdag for nordmenn samt at antallet ordre innledningsvis øker.

Vi vet fra våre undersøkelser at de viktigste fordelene nordmenn ser med netthandel er at de oppfatter at prisene her er lavere, og at det er lettere å sammenligne priser. Med de økte levekostnadene mange opplever om dagen, er det sånn sett logisk at netthandelen øker den ene uken i året hvor flest produkter er på salg, og innkjøp av julegaver for alvor er i gang, sier Elvestad.

Videre deler Klarna statistikk fra sin prisanalyse av Black Weeks første fire dager. I denne perioden er 17,8 prosent av de 19 000 mest populære produktene i nettbutikkene tilknyttet Klarna, satt ned med fem prosent eller mer i pris de siste syv dagene sammenlignet med uken før.

Samtidig viser statistikken at en andel på 25,7 prosent av produkter som er på salg i perioden har økt med mer enn 10 prosent i pris fra 21. august til 17. november. Den gjennomsnittlige tilbudsprosenten ligger på 18,3 prosent.

Kategoriene som trendet mest så langt i Black Weeks første fire dager:

  • Hjem og interiør, +103 prosent. Produktene som øker mest: kjøkkentilbehør, støvsugere og kaffemaskiner.
  • Klær og accessorier, +83 prosent. Produktene som øker mest: klær, sko og vesker.
  • Skjønnhet og helse, +97 prosent. Produktene som øker mest: sminke, hudpleie og parfymer.
  • Data, + 61 prosent. Produktene som øker mest: laptoper, pc-skjermer og harddisker/ SSD.
  • Lyd og bilde, + 58 prosent. Produktene som øker mest: headset og ørepropper, TV-er og høyttalere.

Klarnas prisanalyse bygger på de 19 000 mest populære produktene i Klarnas prissammenligningstjeneste på nett og i deres app. Samtlige produkter er prisovervåket siden 21. august i år. Denne er oppdatert klokken 00, natt til Black Friday. En rabatt defineres her som et produkt som har gått ned fem prosent eller mer i pris den siste uken. Klarna registrerer også hvor mange av disse produktene som har økt i pris med 10 prosent eller mer i perioden fra 21. august til inntil for en uke siden.

Del artikkel: