Om man ikke overholder reglene vanker et bøter på inntil 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner, hva enn som er høyest.
Det er lett å la seg friste av gode tilbud. Det er derfor viktig at prisfordelene som markedsføres er reelle, slik at kundene ikke blir lurt, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.
"Har hatt god tid"
Det siste året har Forbrukertilsynet jobbet med å utarbeide egne veiledninger som skal gjøre det enklere for næringsdrivende å sørge for lovlig prismarkedsføring.
Selv om Forbrukertilsynet ikke går ut med hvilke bransjer de vil føre tilsyn hos, hvilken type markedsføring eller hvilke dager de gjennomfører kontroller – kan en anta at markedsføring av prisavslag står høyt på lista over hvilken type markedsføring som vil bli holdt under tilsyn.
Det kan derfor lønne seg å ta en titt på Forbrukertilsynets prisveileder.
Næringsdrivende har hatt god tid til å innrette seg. Vi forventer derfor at butikkene har satt seg inn i regelverket og tilpasset sine kampanjer deretter, sier Øverli.