ANNONSE

Black Month er i gang – Forbrukertilsynet følger med: "Forventer tilpassede kampanjer"

Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet. // Foto: Forbrukertilsynet
Slik unngår du ulovlig markedsføring i årets travleste kampanjeperiode.
Linn Adine Andersen

Kalenderen viser november – og flere retailere har allerede startet Black November.

Blant annet Stormberg, Lekekassen, Farmasiet som har "supernovember" og Komplett Group. Sistnevnte kjører imidlertid ikke en tradisjonell Black Month-kampanje, men både hos Netonnet og Komplett blir man møtt med beskjedene "Hvorfor vente? Billigere blir det ikke, ikke engang på Black Friday" og "Ikke noe å vente på! Disse produktene blir ikke rimeligere – selv under Black Week".

Startskuddet har altså gått, og det betyr at også Forbrukertilsynet er på jobb.

De skal sjekke at handelsaktørene overholder reglene om markedsføring av prisnedsettelser som ble innført 1. oktober 2023.

Om man ikke overholder reglene vanker et bøter på inntil 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner, hva enn som er høyest.

Det er lett å la seg friste av gode tilbud. Det er derfor viktig at prisfordelene som markedsføres er reelle, slik at kundene ikke blir lurt, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.

"Har hatt god tid"

Det siste året har Forbrukertilsynet jobbet med å utarbeide egne veiledninger som skal gjøre det enklere for næringsdrivende å sørge for lovlig prismarkedsføring.

Selv om Forbrukertilsynet ikke går ut med hvilke bransjer de vil føre tilsyn hos, hvilken type markedsføring eller hvilke dager de gjennomfører kontroller – kan en anta at markedsføring av prisavslag står høyt på lista over hvilken type markedsføring som vil bli holdt under tilsyn.

Det kan derfor lønne seg å ta en titt på Forbrukertilsynets prisveileder.

Næringsdrivende har hatt god tid til å innrette seg. Vi forventer derfor at butikkene har satt seg inn i regelverket og tilpasset sine kampanjer deretter, sier Øverli.

Del artikkel: