ANNONSE

Black Week økte med 8,5 prosent

Ardalan Fadai, handelsanalytiker i Nets
Foto: Nets
Linn Adine Andersen

Black Friday-vekst på 4,2 prosent.

ANNONSE

I går formiddag kunne Nets melde om en transaksjonsvekst på hele 13,1 vekst sammenlignet med fjorårets Black Friday. Nå er tallene fra betalingsselskapet klare, og det hele endte med en transaksjonsvekst på 4,2 prosent for Black Friday, samt 8,5 prosent for Black Week totalt.

Nordmenn har vært på tilbudsjakt i en hel uke nå, da mange nettbutikker tyvstartet Black Week forrige lørdag. Oversikten over onlinetransaksjoner hos betalingsselskapet viser at etter en kickstart forrige lørdag, var det noe mindre aktivitet utover uken før det tok seg opp igjen på Black Friday.

At Black Week nå starter helgen før Black Friday betyr at folk i vårt langstrakte land er på tilbudsjakt hele uken. Men det er tydelig at det både er penger og krefter til overs for å dra kortet på selve dagen, da det fortsatt er en av de mest hektiske shoppingdagene, sier Ardalan Fadai som er handelsanalytiker i Nets.

LES OGSÅ: Nets om Black Friday-tallene: "Langt høyere enn i fjor"

I forkant av shoppingfesten var det spådd at færre ville handle på Black Friday sammenlignet med fjoråret. Dette grunnet den økende trenden hvor tilbudene spres utover uken. Black Friday 2021 ser allikevel ut til å ha slått rekorder hos flere aktører i år, og det virker ikke som at nordmenn vil legge fra seg lommebøkene på årets største handelsdag - helt enda.

Det kan være den tilspissede corona-situasjonen som har fått nordmenn til å likevel åpne opp lommeboken på Black Friday. Undersøkelsen ble gjennomført blant 1008 nordmenn, avslutter Fadai.

Del artikkel: