Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Bli kjent med årets verter: “Liker at netthandel er enkelt”

Vi blir bedre kjent med hvordan årets verter for NXT Nordic er som forbrukere.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Hvordan er årets verter som forbrukere?

ANNONSE

Det er kun et par uker til NXT Nordic 2022 går av stabelen. I år er temaet for konferansen som kjent den neste generasjonen, Gen Z. Passende nok er derfor årets verter Vegard Harm og Christine Dancke.

Mens Vegard lever det som virker å være et influenserliv i sus og dus – med leilighet i Stokke og en halv million følgere på Instagram, driver Christine et produksjonsselskap med åtte ansatte i tillegg til å være nybakt mor til en baby på syv måneder.

Vi har tatt en prat med duoen for å bli litt bedre kjent. For hvordan tenker nettopp en av landets største influensere om netthandel? Og hvordan foretrekker musikkjournalisten og kulturprofilen Christine å handle på nett?

Det skal vi få svaret på nå: for mens Christine bruker AR-filtre for å teste solbriller får nemlig Vegard utslett av lange leveringstider på nett og shopping via sosiale medier.

Jeg er opptatt av teknologi og bærekraft. Jeg liker at netthandel er enkelt, men personifisert slik at jeg kan få noe av den samme opplevelsen som i butikk. For eksempel er digital prøving av solbriller ganske gøy og gir et OK inntrykk av hvordan de sitter. Jeg er også opptatt av bærekraft i hele kjeden og at netthandel er alt fra du ser noe dukke opp på Instagram til du åpner pakken hjemme. Det innebærer at leveringen må skje smidig, men også at de som leverer skal få rettferdig betalt, forteller Christine.

Og du, Vegard, har nevnt at du er en gammel sjel som liker deg best i butikken. Hvorfor trumfer butikk over netthandel for din del?

Nei, jeg koser meg ikke i fysisk butikk, men jeg er så jævla utålmodig. Så med en gang jeg ser setningen “3-4 virkedager” får jeg utslett på høyre underarm. Jeg vil ha varen med meg ut av butikk med én eneste gang. Men skal nevnes at jeg kan sette pris på en bytur en lørdag selv om det er slitsomt og varmt.

Hva er viktigst for dere når dere handler, uavhengig av om det er på nett eller i butikk? 

At det går raskt, er enkelt og helst litt stilig, mener Christine.

At det er ryddig, man har alle størrelser inne, ansatte som ikke maser og at de har ting på lager. Jeg klikker hvis ikke. Noen ganger får jeg ånden over meg og hander på nett, det er veldig digg selvfølgelig å bare ligge rett ut og kjøpe masse ræl som ikke passer meg, sier Vegard.

Men virkedagene stopper altså influenseren, som dermed oftere er å finne i butikk enn i nettbutikk.

"Mye ræl på sosiale medier"

Mens Christine synes de fleste nettbutikker hun handler i er veldig gode, føler ikke Vegard at han handler ofte nok på nett til å kunne uttale seg på dette punktet. Annet enn når det gjelder Hooka-sko. De kommer ganske fort, hvilket jo er bra, mener influenseren.

Når dere handler på nett – hvor foretrekker dere å handle? Er det på markedsplasser, i sosiale medier eller hos de originale nettbutikkene at dere føler dere mest hjemme? 

Nettbutikkene er best for meg. Det er så mye ræl på sosiale medier. Jeg er veldig tradisjonell på netthandel og jeg handler kun fra de store sidene fordi jeg tror alt annet er svindel, sier Vegard.

Christine derimot, som jo har nevnt at hun er opptatt av bærekraft, handler mest på markedsplasser.

Hvor som helst! Det kommer an på hva jeg trenger, men Finn.no er nok den butikken jeg bruker mest.

Ikke døm forbrukeren etter generasjon

Til tross for at våre intervjuobjekter representerer kategoriene Gen Z og Millennials beviser de gang på gang under intervjuet at de klassiske oppfatningene av disse kategoriene ikke nødvendigvis stemmer på en prikk. For da ville jo Vegard vært en utålmodig forbruker som krever varene hjem på dørmatta, så raskt og rimelig som mulig – mens Christine kanskje ikke hadde hatt noe mot å hente pakke på postkontoret. Eller?

Jeg bruker mathjemlevering veldig ofte, og jeg bruker også Helthjem til å sende og motta Finn.no-transaksjoner. Sparer mye tid, sier Christine, som jo er nybakt mor og travel forretningskvinne – altså teller hvert minutt.

Vegard derimot har grunnet opplevelser med sinte naboer sluttet med hjemlevering på døra.

Jeg henter pakkene på Meny Stokke fordi jeg bor i “blokk” og den éne gangen jeg fikk levert en pakke hjem så klikka de gamle naboene fordi pakken tok opp plass i gangen. Så jeg henter i butikk. Det er alltid gøy.

Avslutningsvis er vi selvfølgelig nysgjerrige på hva årets verter ser frem til under NXT Nordic 2022. Er det noe spesielt de håper å plukke opp, noe de ønsker å lære mer om?

Vegard bærer ikke et fnugg av tvil. Han blir nok å se blant publikum på talkshow med Sophia Adampour og Christopher Obereder på Ehandel Stage, eller på sistnevntes foredrag på hovedscenen om hvordan NFT-er kan endre verden – om han får tid mellom slagene som vert på scena.

Krypto!! Jeg vil bli rik som satan, sier nemlig Vegard.

Jeg sluker det meste av kunnskapsdeling – elsker å lære nye ting og jobber selv mye med influencer marketing, synes gründervirksomhet er spennende og liker å følge med på alt som er nytt. Jeg gleder meg, avslutter Christine.

Del artikkel: