Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Blomstrende vekst i krisen - nettbutikken økte med 500 prosent

Lise Foss Andersen, webredaktør i Mester Grønn.
Foto: Mester Grønn
therese.karlsrud.haugen

"Blomster har vært et viktig symbol"

ANNONSE

I 2019 omsatte blomsterkjeden Mester Grønn for 1,2 milliarder kroner. Av dette stod nettsalget for en vekst på 15 prosent. Etter at pandemien inntraff har netthandelen vokst ytterligere.

Hittil i år kan kjeden rapportere en økning på totalt 50 prosent i nettbutikken og en vekst på 500 prosent på det meste rett før påske.

Blomster har vært et viktig symbol i krisen og etter at Norge stengte ned 12. mars gikk det ikke mange dagene før vi merket at mye av salget gikk fra fysisk til digitalt. Mange gikk til nettbutikken i stedet for våre fysiske butikker og uken før påske hadde nettbutikken en vekst på hele 500 prosent. Vi har holdt alle butikker åpne, men har hatt noen reduserte åpningstider i tråd med kjøpesentrene, sier Lise Foss Andersen, webredaktør i Mester Grønn.

Kollaps i blomstermarkedet

Mester Grønn har holdt alle 133 fysiske butikker åpne i perioden, til tross for reduserte åpningstider.

På et tidspunkt var det dog utfordrende å få levert varer, da store deler av blomstermarkedet i utlandet kollapset.

Den største utfordringen har vært uforutsigbarheten. Alt skjedde så fort og vi ble plutselig underbemannet på kundesenteret. Det var også vanskelig å hanke inn ekstrahjelp med regelen om to meters avstand. Vi brukte derfor en del interne ressurser, blant annet vikarer som jobber ekstra rundt jul og andre høysesonger. Vi måtte også gå over til mer norskproduserte blomster, da blomstermarkedet begynte å kollapse nedover i Europa og Afrika. Men vi opplever at alt er mer stabilt nå.

40 prosent av staben i fysiske butikker og på hovedkontoret ble også permittert etter utbruddet, men alle ble heldigvis raskt hentet inn igjen.

Det har vært butikkene på sentrale områder som har blitt hardest rammet av pandemien, da besøkstallet falt drastisk etter lockdown. Men til tross for den ekstraordinære situasjonen har vi klart å åpne to nye butikker under perioden, så vi fortsetter å kjøre på og satser offensivt!

Populær hjemlevering

I en tid med permitteringer, karantene og isolasjon har mange vist omsorg på avstand. Mester Grønns hjemlevering av blomster har derfor vært et populært tilbud.

Etter at det tok helt av i mars og april var det spesielt et marked som tok seg veldig opp hos oss - veldig mange ønsket å sende blomster til andre med hjemlevering. Det skal sies at hjemlevering har vært et populært tilbud generelt, som kundene også har unnet seg selv.

Nå som samfunnet gradvis går tilbake til normalen viser hjemlevering seg å fortsatt være noe kundene ønsker.

I mai begynte vi å gå tilbake til mer normale tilstander og vi fikk flere besøkende til fysiske butikker samtidig som hjemlevering avtok litt. Likevel er det langt høyere etterspørsel for hjemlevering nå enn før coronautbruddet.

Satser på omni

Mester Grønn har lenge vært en foregangsaktør i bransjen når det gjelder digitalisering. Dette året var de også én av tre finalister i konkurransen om å bli Årets Nettbutikk, som deles ut av Bring hvert år.

LES OGSÅ: Dette er Norges beste nettbutikker 2020

Nå gjør selskapet ytterligere grep for å styrke sin digitale posisjon. Dette gjennom ny nettbutikk og to nye nøkkelroller på hovedkontoret i Lier.

Vi er nå i gang med et stort digitalt prosjekt, hvor vi i løpet av året skal bytte nettbutikkplattform til Salesforce. Samtidig utlyser vi to nye stillinger, en som forretningsutvikler til digitalt salg og en teamleder kampanje. I dag er vi som jobber med nettbutikken i stor grad bundet opp av operative arbeidsoppgaver og rekker derfor ikke videreutvikle vår omnikanal. Dette vil de to nye stillingene være med å styrke.

Selskapet kan meddele at de opplever en sterk start på sommeren, som ligger langt over tidligere år grunnet mer hjemmetid.

Nå som flere skal feriere i Norge eller være hjemme og på hytta regner vi med en bedre sommer enn tidligere år. Det har allerede gått veldig bra og på nett ligger vi nå 50 prosent over fjoråret!

Del artikkel: