ANNONSE

Boikotter Black Friday – gir inntektene til Naturvernforbundet: "Kan gjøre vår del og mer til"

David Ekelund, CEO i Icebug // Foto: Icebug
Femte året på rad selskapet lar prisene stå.
Linn Adine Andersen

Skoselskapet Icebug er blant dem som velger å boikotte Black Friday, en tradisjon som er kommet for å bli.

I stedet for å sette ned prisene selges alt til fullpris og overskuddet doneres til utvalgte formål. I fjor ble det satt salgsrekord, og rett under 900 000 kroner ble donert til Naturarvet for å beskytte skogsområder. Siden 2019 har Icebug donert 2,6 millioner kroner til samme formål.

Icebugs hovedmål er å gjøre en positiv forskjell, ikke å maksimere fortjenesten. Det siste vi ønsker, er at noen impulskjøpet et par sko de egentlig ikke trenger. Vi vil fremme livsstiler som er rike på opplevelser, men bruker lite ressurser, sier David Ekelund, administrerende direktør i Icebug.

Alle inntekter fra selskapets nettbutikk samt fysiske butikker i Sverige vil doneres bort.

I Norge vil overskuddet i år gå til Naturvernforbundet, som jobber med et bredt spekter av miljø- og naturvernsaker. I Sverige deles donasjonene mellom Naturarvet og Skydda Skogen.

Skogen er vårt hjem, og det er avgjørende for oss å bidra til å beskytte den. Gammelskog er ikke bare vakre, de er også veldig effektive når det gjelder å binde karbon, sier Ekelund, før han fortsetter:

Norden skal beskytte 30 prosent av naturen innen 2030. Vi kan selvsagt ikke gjøre dette alene, men vi kan gjøre vår del og mer til. En del av det handler om å beskytte visse skogsområder, men det er gjennom redusert forbruk at vi kan redusere presset på å utnytte mer natur.

Del artikkel: