Bookis. Startupen som skal disrupte markedet og definere den sirkulære e-handelen. Gründer-duoen Lasse Brurok og Arne-Morten Willumsen har stått bak noen særdeles tøffe avgjørelser de siste månedene og antall ansatte har gått fra 33 til 14.
Nå er veksttempoet tvunget ned og lønnsomhet største fokus. Vi har tatt en prat med Arne-Morten Willumsen som forteller om den siste tiden, Bookis' posisjon i en grønn omstilling og deres brukersegmenter som i hovedsak består av Gen Z og Millennials.
Vi har måttet kutte nesten 60 prosent og det har vært litt av en prosess, veldig krevende. Det kom jo som følge av at vi har vært i en skikkelig ekspansiv vekstfase hvor vår strategi har vært å ta en dominerende markedsposisjon i Norge og Sverige, samtidig som vi har planlagt en tredje ekspansjon og gjort oss klar til å gå inn der. Vi har bygget opp teamet og markedsstrategien deretter og vi har investert markedsmidlene deretter, forteller Willumsen til Ehandel.
I februar hadde Bookis planlagt å hente 100 millioner kroner. Emisjonen gikk ikke etter planen.
Vi så veldig fort at sentimentet i markedet var på vei nedover fra en høydare på høsten. Etter at inflasjonstallene begynte å komme i slutten av november hadde det skjedd noe i markedet. Vi fikk en del møter og gode, spennende dialoger, men det ble strammet til ganske fort. Da kom også konflikten i Ukraina og krigen brøt ut, og vi så at det ble mørkere og mørkere i horisonten for hver uke som gikk. Det var skikkelig tøft.
Planen gikk i vasken. Teamet hev seg rundt, omprioriterte og bestemte seg for å hente en mindre runde nå i løpet av sommeren. Ansatte måtte gå, kostnader kuttes og det svenske markedet settes på vent.
Konsekvensen er at vi har fokus på det norske markedet for det er her vi har en dominerende posisjon i brukermarkedet. Nå skal vi forsterke den posisjonen og gjøre den lønnsom for oss i den perioden som kommer, samtidig som vi tar vare på det arbeidet vi har lagt ned i Sverige.
Klimaet vil bli tøffere
De gjenværende 14 ansatte i Bookis er gira som aldri før. Nå skal produktet finpusses av det Willumsen kaller et av Norges mest skilla produktteam.
Jeg liker å definere Bookis som en kombinasjon av e-handel og classifieds, eller rubrikk som det kalles, og vi kaller det for et space som er sirkulær e-handel. Det er et felt vi har fått være med å definere, noe som er veldig kult, og det var en veldig langsiktig tro fra vår side at det kom til å bli viktigere og viktigere fremover som følge av bærekraftfokuset i samfunnet forøvrig men også som følge av at det er en innovasjon, sier Willumsen.
Bookis plasserer seg selv i det optimale sjiktet, nemlig mellomsjiktet. Her møtes tradisjonell e-handel og rubrikkmarkedet. Under årets NXT-konferanse har vi invitert Bookis og Tise, som to klimafokuserte selskaper, til å snakke om hvordan man skaper profitt samtidig som man forsøker å gjøre en forskjell i verden.
Konsepter som Tise viser vei i klesbransjen. De er et godt eksempel på et selskap som har fått til sirkulær e-handel, slik jeg definerer det, ettersom de har en betalingsmodell og mulighet til å bestille, slik som man kan i e-handelen. De er kanskje i den ene enden av det sirkulære e-handelsbarometeret hvor de enda ikke har gjort det e-commerce. Vi er i den andre enden. Når du opplever Bookis så er det som å oppleve en e-handelssite med søkergrensesnitt og produktbaserte annonser. Tise har rubrikkbaserte annonser hvor de ikke er knyttet til metadata på produktnivå, det er heller egenskapte rubrikkannonser. Det er altså et spenn mellom oss der vi har valgt én retning og de har valgt en litt annen, sier Willumsen.
Fremover vil det gjelde å posisjonere seg, dyrke den gode brukeropplevelsen og fortsette å levere. Når flere aktører beveger seg inn i samme sjikt som Bookis og Tise vil klimaet bli tøffere, spesielt om de store, tradisjonelle aktørene entrer banen.
Merkevare er en av de store defensibility-faktorene som man kan skape. Utfordringen nå, slik som situasjonen er i forhold til å hente kapital, er at vi ikke kan investere like mye i defensibility, altså brandet vårt. Vi må i mye større grad investere i profitabiliteten vår og kanskje dels også i skalerbarheten. Helst vil vi jo investere i alle tre samtidig, men ja, sånn er det.
"Veldig stolt av det vi har greid å få til"
Hele 40 prosent av Bookis brukerskare består av Gen Z. Ytterligere 40 prosent er Millennials. Én av flere ting som betegner disse aldersgruppene er nettopp fokuset på bærekraft.
Gen Z er et veldig sterkt segment som handler mye brukt. De handler mest brukt av alle segmenter og generasjoner. Det er mye studenter i Gen Z-segmentet som er veldig aktive på Bookis. De finner oss fort fordi det blir anbefalt og vi ser en sterk anbefalingsgrad i studiestartperioden samt mye organisk tilvekst i de periodene studentene benytter oss, sier Willumsen.
I år blir studiestarten noe annerledes. Markedsplanen er omprioritert og det er størst fokus på organisk vekst. Når årets NXT-konferanse braker løs er studietiden allerede godt i gang og forhåpentligvis har de funnet sin vei til Bookis. I tillegg til Tise vil Bookis også menge seg med foredragsholdere fra IKEA, Metaverse, Team Tomorrow og 'verse gallery – for å nevne noen.
Hva tenker du om de du er i selskap med under NXT Nordic 2022? Føler du at dere hører hjemme på NXT?
Ja, definitivt, spesielt sammen med Tise. Vi definerer jo et helt nytt segment innenfor e-handel og på hver vår ende av skalaen. Jeg er veldig fan av Tise og den jobben de har gjort for å få den posisjonen de har. Veldig stolt av det vi har greid å få til også, innenfor et helt annet segment.
Samtidig er det kult å følge med på det som skjer innen krypto og Web3. Vi har en del tanker og idéer om hvordan vi kan møte den nye teknologien innenfor vår nisje, men det ligger utenfor kjernefokuset nå. Det er noe vi må ta stilling til og det ligger muligheter der som er ufattelig spennende, men i sånne faser man er i nå med hvordan sentimentet er i verden – så må man holde seg til kjernen for å greie å komme seg videre, avslutter Willumsen.
LES OGSÅ: Passerer 300 000 brukere – sikter på nytt marked i 2022