Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Boozt blokkerer flere titalls tusen kunder: ”Dårlig for miljøet”

Sandra Gadd, økonomi- og bærekraftssjef hos Boozt.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Vil ikke kutte gratis returer.

ANNONSE

Motebransjen kjemper på for å holde returene nede, men det er fremdeles mye arbeid som gjenstår. I en undersøkelse gjennomført av SVT viser det seg at Gina Tricot, Nelly og Boozt er oppe i mellom 35 og 40 prosent i andel returnerte varer. Lindex og KappAhl på sin side er nede i 17 prosent.

Til tross for at mange hever stemmen for å droppe kostnadsfrie returer, velger flere aktører i motebransjen å beholde nåværende løsning. En av grunnene til dette er at mange kunder helt enkelt bestiller flere størrelser av samme plagg for å kunne finne den rette komfortabelt i eget hjem. E-handelens idé er jo nettopp at prøverommet kommer hjem til kunden.

Å stoppe gratis returer er som å sette handelshindringer på netthandel versus den fysiske handelen. Det handler jo om kundens bekvemmelighet, sier Sandra Gadd, økonomi- og bærekraftssjef hos Boozt, til SVT.

Boozt har i stedet valgt å blokkere de kundene som man mener har et overdrevent returmønster. Totalt har man nå nådd 42 000 blokkerte kunder, noe man mener sparer både økonomien og miljøet.

Det tilsvarer utslipp fra 600 lastebiler hvert år, som kjører frem og tilbake fra lageret vårt. De unødvendige returene koster både penger og er dårlige for miljøet, sier Gadd.

Dette er dog ikke noe for alle. Spesielt ikke de som helt enkelt blir utestengt fra å kunne bestille hos Boozt i fremtiden.

En del blir forbanna og synes at de blir urettferdig behandlet, sier Gadd.

Del artikkel: