Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Brandsdal Group leverer – omsatte for 1,4 milliarder i fjor

Kolbjørn Ertzeid, konsernsjef i Brandsdal Group.
Foto: Brandsdal Group
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Konsersjefen viser til et kjemperesultat.

ANNONSE

Tallene er klare og taler for seg selv. Med sitt nest beste resultat noen gang leverer Brandsdal Group atter en gang, hvor omsetningen øker med nærmere 11 prosent mot 2020 og lander på 1,46 milliarder kroner. Dette skriver DN.

Driftsresultatet (EBIT) og resultat før skatt synker med henholdsvis 16,3 prosent og 14 prosent mot 2020 og lander på 108 millioner kroner og 111 millioner kroner.

Det er vårt nest beste resultat noen gang, og det med soleklar margin. Det er et kjemperesultat på alle mulige måter, sier Kolbjørn Ertzeid, konsernsjefen for Brandsdal Group, i et intervju med DN.

Kolbjørn Ertzeid styrer i dag selskapet som konsernsjef for Brandsdal Group. Dette har han gjort siden sommeren 2021 da gründer Einar Øgrey Brandsdal planla å gå av som daglig leder i ett års tid for å reise med familien i USA. Brandsdal returnerte til Norge for et halvt års tid siden, men har uttalt at han trives med Ertzeid som leder for selskapet og at han selv vil være i bakgrunnen og hjelpe til der det trengs.

LES OGSÅ: Blivakker-gründeren flytter – går av som daglig leder i ett år

Det er Blivakker som står for den største andelen av konsernets totale omsetning med inntekter på 776 millioner kroner i 2021. Et noe svakere resultat sammenlignet med 2020 skal skyldes økte lønnskostnader, noe reduserte marginer og nedskrivninger knyttet til avviklingen av Cocopanda i Polen, Østerrike, Nederland og Tyskland.

Konsernet økte inntektene med 40 prosent i 2020 og økte videre i fjor. Det er vi kjempefornøyde med. Så faller netthandelen noe i år, men om vi skulle ende ned ti prosent i 2022, er det bare en liten justering. Vi ligger jo langt høyere enn før pandemien brøt ut, sier Ertzeid.

Også Netthandelen.no skal ha gjort det bra i fjor. 2021-bøkene lukkes med et overskudd på nærmere fem millioner kroner. Ertzeid forteller at salget går litt tregere i år, noe han finner helt naturlig.

Vi fikk et veldig bra år der i fjor. Vi er en av de største i landet på hagemøbler, også der med god drahjelp av pandemien. Så har vi litt mer motbakke i år. Det er tydelig at mange har kjøpt det de trenger og vil bruke pengene på andre ting nå som pandemien er over. Vi er forberedt på at vi vil kunne gå på et tap i det selskapet i år, ikke minst på grunn av ekstrem økning i fraktprisene fra Østen. Trøsten er at våre konkurrenter er eksponert for det samme som oss, sier Ertzeid.

LES OGSÅ: Han tar over for Brandsdal – forteller om planene: "Veldig spente"

LES OGSÅ: Sikter mot 20 millioner i ny butikk – her er Blivakkers strategi

Del artikkel: