SPONSET INNHOLD

Bring satser stort på e-handelslogistikk i samarbeid med Swisslog

E-handel øker raskt i så å si hele verden, og Norden er et av de heteste e-handelsmarkedene. I pandemiåret 2020 akselererte netthandelen betydelig, og en stor andel forbrukere begynte å handle mat og dagligvarer på nett. Samtidig skjerpes konkurransen fra flere globale aktører, som Amazon, Alibaba og Wish, som begynner å øke tilstedeværelsen sin i Norden.

Den økte konkurransen fra de globale e-handelsselskapene, i kombinasjon med stadig høyere krav til raske, fleksible og bærekraftige leveranser, er grunnen til at norske Bring nå satser stort på e-handelskonseptet Shelfless. En smart helhetsløsning for effektiv logistikk og rask levering, der Swisslog er en automasjonspartner og leverer en komplett AutoStore-løsning med tilhørende service og support.

- Målet med investeringen er å styrke kundenes konkurranseevne ved å sikre at de kan møte konkurransen fra de store globale e-handelsgigantene som nå etablerer seg i Norden. Vår helautomatiserte lagerløsning, kombinert med en skybasert IT-plattform og fleksible leveringstjenester, vil halvere leveringstiden, øke leveringskvaliteten og bidra til mer bærekraft, sier Stig Belgum, som er drifts- og logistikksjef i Bring Warehousing AS. 

Shelfless består av et effektivt automatisert lager, plukk & pakk og ulike digitale løsninger som gir e-forhandlerne synlighet over arbeidsflytene sine fra ordre til levering. Hensikten er å tilby en helhetsløsning som gjør at e-forhandlerne ikke trenger å bekymre seg for lager og fysisk varehåndtering, men trygt kan stole på at kundene får varen sin få timer etter at de har bestilt. 

Den første etableringen i Oslo

På lang sikt er målet å tilby e-handelsløsningen i hele Norden, og Bring planlegger allerede flere lignende anlegg. Men det første skrittet tas i Norge med et 36 000 kvadratmeter stort fulfilment-senter på Berger rett nord for Oslo. Hvis etterspørselen etter løsningen fortsetter som planlagt, vil anlegget huse Norges største AutoStore-løsning om bare noen få år. 

- Shelfless er en langsiktig nordisk investering der vi vil hjelpe nordiske e-forhandlere til å bli mer konkurransedyktige ved å dra nytte av den økte hastigheten, kvaliteten og leveringen Shelfless sørger for, forklarer Stig. 

100 % fossilfri

Den halverte leveringstiden oppnås dels ved at AutoStore-løsningen raskt sikrer en effektiv vareplukking – innkommende ordrer skal normalt plukkes innen en time – og delvis ved hyppige utkjøringer fra anlegget. 

- Målet er at vi skal kunne transportere raskt og fossilfritt til alle privatkunder på Østlandet og i de større byene. Vi jobber nå målrettet med å levere 100% fossilfritt i alle store norske byer i løpet av 2021. 

Helautomatisert netthandelsprosess

Lageret i Berger vil være toppmoderne og bransjeledende. Med digitale og automatiserte prosesser håndteres varestrømmen med minimal menneskelig inngripen – fra kunden klikker på kjøpsknappen, til produktet leveres via en av Bring’s mange leveringstjenester. 

- Vi har allerede fått flere kunder, og vi er i full gang med å bygge det automatiserte lageret. Fordi mange e-forhandlere deler en felles ressurs, oppnår vi stordriftsfordeler for alle, forteller Stig og forklarer at flere e-forhandlere allerede er kunder av det nye anlegget, selv om det ennå ikke er ferdigstilt.

Imponert av Swisslog’s høye kompetanse

Den første delen av AutoStore-løsningen, etappe 1, vil bli installert våren 2021. Da installerer man 22 000 kasser, 22 roboter, sju porter, et banesystem, et bufferområde og WMS-programvaren SynQ, som er integrert med Bring’s eget WMS. Senere vil anlegget bli bygget ut med enda mer automasjon og flere roboter, porter og banesystemer. Stig forklarer at man valgte AutoStore-løsningen fordi den er godt etablert i e-handelen, kompakt, fleksibel og godt utprøvd. Han roser også Swisslog for deres arbeid under anskaffelsen, planleggingen og utformingen av anlegget.

- Vi valgte til slutt Swisslog som vår automatiseringspartner. Det var fordi selskapet har høy og bred kompetanse på automatisering, og fordi de kunne dokumentere høy hastighet og stor kreativitet under anbudsrunden, der vi diskuterte mange forskjellige designløsninger. Jeg er imponert over den høye kompetansen jeg så gjennom hele prosessen, sier Stig. 

Det er stor interesse for Bring’s storsatsing, både fra media, allmennheten og potensielle kunder. Og hos Swisslog er man svært stolte over å ha fått automatiseringsoppdraget fra Bring, etter en tøff konkurranse. 

- Vi er veldig stolte av å ha blitt utnevnt til automatiseringspartner i Bring’s e-handelssatsing, og vi vil gjøre vårt ytterste for å leve opp til den tilliten vi er blitt vist, sier Christian Walby, salgssjef for AutoStore i Swisslog Norge.

Les og lær mer om Swisslogs forskjellige automatiseringsløsninger >>

 

Del artikkel: