Bubbleroom har sluppet en rykende fersk rapport for det fjerde kvartalet og helåret 2022. Ser man på helåret kan e-handleren vise til en ny salgsrekord med en omsetning, ekskludert avviklet B2B virksomhet, på 442,8 millioner SEK. Dette er en økning på 11,1 prosent.
Dette bekrefter at vi fortsetter å ta markedsandeler slik som tidligere år, da vi ser en tosifret vekst samtidig som den totale handelen innen klær og sko har minsket i Norden. Vårt økte salg er til stor del et resultat av vår vellykkede direct-to-consumer strategi, sier Ville Kangasmukko Nordström, Bubblerooms administrerende direktør, i en kommentar.
Men det er ikke bare gull og grønne skoger for moteaktøren. Bubbleroom viser til et driftsresultat (ebit) på - 24,8 millioner kroner i 2022. Dette kan sammenlignes med et tap på 6 millioner kroner året før.
Endringene i verdensøkonomien med har påvirket salget negativt gjennom andre halvdel av 2022, som i sin tur har resultert i et driftstap for helåret 2022. Vårt fokus ligger derfor nå på lønnsomhet og vi har iverksatt tiltak for å omstille vår kostnadsstruktur til et nytt marked med dempet kjøpekraft blant husholdningene.
Ser fremdeles potensial
Salget som startet så bra i begynnelsen av fjoråret ble altså sterkt dempet i fjerde kvartal. Netto omsetning, igjen ekskludert avviklet B2B-virksomhet, sank med 6,1 prosent til 120,1 millioner kroner.
Samtidig økte driftstapet (ebit) fra -2,1 millioner kroner i fjerde kvartal i 2021, til -7,8 millioner samme periode i 2022.
I løpet av det fjerde kvartalet ble vi påvirket av dempet kjøpekraft blant forbrukerne i kombinasjon med at vi målte høye tilveksttall, hvilket bidro til minsket salg, kommenterer Nordström, som forventer at selskapets investeringen gjennom 2022 vil lønne seg i løpet av året.
Sommeren 2022 startet Bubbleroom sitt høyautomatiserte robotlager i kombinasjon med å flytte kontor, studio og lager til nye lokaler i Borås. Dette skal gi raskere leveringstider til kundene og en mer kostnadseffektiv lagerhåndtering.
Vi ser fremdeles potensial i å nå en høyere kostnadseffektivitet fra robotlageret, og regner derfor med å i løpet av 2023 se ytterligere besparelser fra en enda mer effektiv lagerhåndtering. I kombinasjon med våre investeringer og effektiviseringer har vi gode forutsetninger for at 2023 blir et år med økt salg, forbedret lønnsomhet og lavere lagerbeholdning.