Salget av klær i premiumsegmentet har nemlig økt med hele 45 prosent mot samme periode i fjor, på tvers av alle aldersgrupper.
Det er interessant å se hvordan forbrukerne i årets julehandel har et økt fokus på dyrere produkter av høyere kvalitet framfor billigere alternativer etter en periode med anstrengt økonomi som ser ut til å ha avtatt.
De fysiske butikkene opplever alltid et oppsving før jul, med økt volum fram til julaften, når man ikke lenger er sikker på å få gavene hjem i tide, sier Johanne Øiestad, markedssjef i Voyado.
Og hvor mye leder butikkene fremfor julehandelen? Jo, salgsvolumet i de fysiske butikkene har økt med ti prosent, samtidig som antall kjøp på nett har gått ned med sju prosent. Tallene gjelder for perioden 20. november til og med 13. desember, sammenlignet med samme periode i fjor.
Generasjon Z driver det økende volumet
Voyado konkluderer dessuten med at det er forbrukerne i alderen 18 til 26 år som handler mest. Denne aldersgruppen har både økt antall kjøp med 20 prosent, hvorav 18 prosent er kjøp i fysiske butikker, samt prioritert færre, men dyrere varer.
Generasjon Z har samtidig økt kjøpene i premiumsegmentet med 32 prosent i fysiske butikker og 43 prosent i nettbutikker.